I USA dominerer de store spilproducenter, der ofte opkøber mindre spillere i branchen for at fjerne mulig konkurrence. Blandt de førende på feltet er Electronic Arts, som residerer i et dyrt område af Redwood City i Californien sammen med tusindvis af ansatte. Softwaregiganten Microsoft troner i Seattle og producerer hvert år computerspil for mere end hundrede millioner dollars. I Danmark er man mere ydmyg. Her har atten af landets spilfirmaer bevæget controlleren i samme retning og er flyttet sammen under ét tag. Målet er at skabe mere fokus på kreative spil, som appellerer til folk i alle aldre - med budgetter på blot en brøkdel af de amerikanske giganters.
Unikt bofællesskab
I midten af 2009 så den danske spilbranches fremtid – ifølge visse medier – mørk og dyster ud. Landets største spilproducent Deadline Games var løbet tør for penge og havde drejet nøglen om. Det fik flere til at konkludere, at den danske spilbranche balancerede på gravens rand. Alt imens Deadline Games pakkede computerne i flyttekasser på Holmen, flyttede to mindre selskaber, Press Play og Limbo Games (senere Playdead), ind i en nyrenoveret ejendom i Pilestræde. Her ville de tiltrække flere spilproducenter med samme intention om at lave unikke og ærlige computerspil. I dag er der ikke et ledigt lokale i ejendommen, hvor tolv spilvirksomheder har fået deres firmanavn på dørtelefonen.
Udefra ligner ejendommen ikke et centrum for kreative ildsjæle og virtuelle universer, men indenfor møder man en helt anden verden. På 3. sal sidder Space Time Foam. En virksomhed med et enkelt arbejdslokale og fire spilentusiastiske fyre som eneste medarbejdere. De har sat sig for at lave et retro-arkadespil i 3D, hvor man med sin controller skal flyve et rumskib sikkert frem til mål.
En af de fire medarbejdere er Peter Holm. Han tror på, at sammenflytningen af flere producenter i en ejendom giver pote. "Vi kan lave dette spil, fordi vi har slået os sammen med alle de andre producenter i et hus. Vi har skabt bro mellem folk i branchen, og fokus udefra er blevet større. Havde vi ikke boet her, er jeg ikke sikker på, at vi ville have haft ressourcer til at blive opdaget af de tre talentordninger, som støtter os."
Peter Holm fra Space Time Foam tester sit "Chase Ace: Off-world Leagues"
Talentordninger for at skabe vækst
Flere af ejendommens mange producenter fortæller, at de har haft stor gavn af tre støtteordninger. Talentstøtteordningen New Danish Screen, Nordisk Råds program Nordic Games og EU's MEDIA-ordning har gennem de seneste år tilført penge til spilprojekter, som de har vurderet kunne styrke branchen. New Danish Screen bidrog for eksempel henover 2008 og 2009 med i alt tolv millioner kroner til spil under udvikling.
Ida Brinck-Lund, en af de få kvinder i huset, startede i 2002 spilselskabet ArtofCrime, og var desuden med til at etablere Pilestræde 45. Hun har med sine få ansatte lavet det tegneserieinspirerede spil "Crimeville" for et en-cifret millionbeløb, et beløb man ikke ville komme langt for hos giganterne i USA. I spillet, som er lavet til børn mellem otte og tolv år, skal man fange forbrydere og løse gåder for at åbne nye baner i spillet. Særligt ved spillet, som primært sælges over internettet, er, at det breder sig over et utal af medier: blandt andet spillekort, som købes i butikkerne, tegneserie-strips og historier, som spilleren læser i forskellige magasiner. Alt sammen skal give lyst til at udforske nye områder af det virtuelle univers.
Ida Brinck-Lund var selv pessimistisk over for branchens fremtid for blot et år siden, men er i dag anderledes positiv på grund af det nye fundament i Pilestræde og talentordningerne, som hun anser for vitale for Artofcrime.
Ida Brinck-Lund står bag det tværmedielle ArtOfCrime
"Vi har brug for, at nogen vurderer os og stempler talent i vores pande. På den måde bliver der åbnet nye døre, og der bliver skabt flere arbejdspladser i branchen. Med talentordningerne dannes der et fundament for en lille branche, der har et enormt potentiale, men som lider under, at vi er så små i Danmark at vi ofte har svært ved at konkurrere med udlandet. De (New Danish Screen, red.) støtter os økonomisk, og vi kan dermed lave spil, som vi elsker, og som talentordningerne heldigvis godt kan se er noget helt specielt," siger hun. Ida Brinck-Lund håber på, at talentordningerne for alvor kan være med til at sparke den danske spilbranche i gang, så den kan konkurrere med udlandet.
PH-lamper og Wii
På 4. sal møder man Press Play Games. Her sidder otte fyre og laver computerspil fra om formiddagen til hen ad aftenen. Deres seneste udgivelse er platformspillet "Max & the Magic Marker", som for få uger siden vandt talentprisen ved Danish Game Awards, da den danske spilbranche uddelte roser til årets bedste spil. Den børnevenlige udgivelse handler om den kække, rødhårede dreng Max, der elsker at tegne. En dag, da han modtager en magisk tuschpen, kommer han til at tegne et ondsindet monster, som begynder at hærge hans fantasiverden. I spillet er der ingen pistoler og hurtige biler, som man kender det fra mange andre populære spil.
Lasse Outzen og Mikkel Thorsted, henholdsvis cheftegner og spilinstruktør, er blandt bagmændende til det prisvindende "Max & the Magic Marker"
Cheftegneren hos Press Play, Lasse Outzen, drømmer om at kunne fortsætte med at lave simple spil med sjove historier. "Press Play har altid haft et minimalt budget, og det har vi måttet arbejde ud efter. Men efterhånden er vi blevet superglade for de små koncepter, vi udvikler. Vi elsker enkle, unikke historier, som for eksempel 'Max & the Magic Marker,' som er et traditionelt platformspil suppleret med nye muligheder for at bremse tiden i spillet og gå sine egne veje." Spillet er udgivet til pc, Mac og Wii, hvor man skal bruge egne armbevægelser til at få Max forbi de farverige forhindringer.
Computerspil på trods af kriser
Med PH-lamper og behageligt lys begraver huset myten om spilproduktion som et nørdet foretagende. I et af lokalerne hos Press Play står tre kasser med friske æbler. To fyre i begyndelsen af tyverne tager for sig af frugterne og smider sig afslappet i en sofa for at afprøve "Max & the Magic Marker" på en Wii. Ved siden af Wii’en står en Playstation 3 og et elektronisk trommesæt, hvor de ansatte kan koble af, når de ikke brygger på deres egne spilkoncepter.
Lasse Outzen mener, at fællesskabet på etagerne og den økonomiske støtte fra talentordningerne har hjulpet med at stabilisere arbejdet og givet branchen frihed til at tænke kreativt: ”