Hvem er I?
Bedtime Digital Games er et spilfirma placeret midt i Aalborg. De oprindelige folk mødte hinanden på DADIU 2011, men flere er kommet til siden hen.
Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Vi er et firma der søger at blande det visuelt unikke og artistiske med solidt spildesign, og på den måde bygge nogle unikke spilverdener som man har lyst til at opleve og undersøge. Holdet er desuden sammensat af folk med meget forskellige ekspertiseområder og spilerfaringer, så vi har flere vinkler på, hvordan vi designer, og en bred tilgang til hvilke oplevelser spil kan give.
Hvad har I lavet indtil nu?
Vi er på mange måder grundlagt på DADIU-spillet "Back to Bed". Den opmærksomhed som "Back to Bed" fik internationalt var med til skabe interesse hos investorer – både for dét spil, men også ift. troen på, at der kunne være mere i støbeskeen. Firmaet første projekt var at lave "Back to Bed" helt færdig med mere indhold og få det ud på så mange platforme som muligt. Vi startede ud med Steam og bevægede os derefter over på smartphones, tablets og micro konsoller.
Hvad har I gang I?
Lige for tiden er vi igang med at udvikle på vores næste spil med arbejdstitlen "Dream Factory", der bedst beskrives som et Isometrisk Puzzle Adventure lavet i en surrealistisk og håndtegnet stil. Spillet er stadig under udvikling, og vi er stadig i gang med at bygge levels og løse de sidste tekniske udfordringer, men allerede nu kan vi se, at vi har fat i noget, der kommer til at skille sig ud og stille spilleren overfor nogle underholdende udfordringer. Derudover er vi i gang med at få "Back to Bed" ud på de store konsoller (Xbox og PlayStation).
Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark og verden i 2015?
Det er fed fornemmelse og udfordring at kunne arbejde professionelt i et kreativt felt, hvor der er så mange muligheder og tilgange til mediet. På den ene side har man frie kreative tøjler i den digitale verden – på den anden side skal man også skabe et produkt, folk vil investere tid og penge i. Spilbranchen er på mange måder den branche, hvor kreative folk kan udfordre sig selv og derved skabe noget helt nyt.
Hvad er det vanskeligste?
Som mange andre danske udviklere, så kan vi mærke manglen på investorer og forståelse for spil i det danske forretningsliv. Her skal vi klart blive lidt mere modige og lære af vores naboer. Desuden kan det til tider være en udfordring at sidde i Danmark, da de fleste partnere automatisk vil være fra udlandet, og det kan være en stor udgift at komme ud i verden og vise sit spil frem til konferencer.
Hvilket eksisterende spil ville I ønske, at I havde lavet?
Et godt bud vil være "Bastion" af Super Giant Games. Det er et spil, vi har kigget meget på, og som vi mener blander gameplay, visuel stil og lyd fantastisk. Det kunne være fedt at lave en lignende succes.
Hvad ville I ønske, jeg havde spurgt om? Og hvad ville I så svare?
Hvor ser I jeres studie om 5 år? Vores mål er lige pt at vokse til et større hold og måske endda kunne komme til at køre 2 sideløbende produktioner, hvor de to hold kan styrke hinanden. Så om 5 år må vi gerne være 15-20 ansatte og nok gerne også have nogle større lokaler.
Bedtime Digital Games' andet spil, "Dream Factory", har netop modtaget projektudviklingsstøtte på 968.500 kr. fra DFI / Spilordningen. Læs mere om de støttede spil i foråret 2015.