Mens dokumentarbranchen venter på effekten af den øgede offentlige støtte til dansk film i form af kulturbidraget og en historisk stærk filmaftale, forstærkes presset på producenter og instruktører af ændrede medievaner og et massivt udbud af indhold. Hvordan skaber man et økonomisk bæredygtigt og meningsfuldt arbejdsliv i det nye landskab? Hvordan finder og vælger publikum de dokumentarfilm, som de gerne vil streame? Hvad er ingredienserne i de to biografdokumentarfilm, 'Den sista resan' og 'Ibelin', der har fået flere hundrede tusinde svenskere og nordmænd til at strømme i biografen?
Hør også Mads Brügger og TV2’s graverjournalister fortælle om deres samarbejde og mødet mellem to fortælletraditioner i Den sorte svane. Hvilke spilleregler har de arbejdet med for at balancere fortælling og journalistikkens dokumentationskrav i et etisk minefelt?
Traditionen tro inviterer instruktører inden for i deres værksted og vi slutter dagen af med middag i SULT og uddeling af Roos Prisen 2024.
Vi glæder os til at se jer til faglig sparring og samvær.
Program | Praktiske oplysninger | Tilmelding lukkes 22.8. FULDT BOOKET
Program
9.00-9.30 |
Indregistrering og kaffe |
9.30-10.00 |
Velkomst Tine Fischer og Ane Mandrup |
10.00-10.50 |
Man kan ikke leve af at lave dokumentarfilm – eller kan man? Gæster: Olivia Maria Rus, Eva Marie Rødbro, Sara Stockmann, Jella Bethmann, Nikkie Breinholdt Dahm, Anne Svejgård Lund |
10.50-11.15 |
Pause – kaffe |
11.15-11.30 |
Instruktørens værksted Instruktører inviterer inden for i deres værksted |
11.30-12.15 |
Den sista resan – den mest sete dokumentar i svensk biografhistorie! Gæst: Fredrik Wikingsson |
12.15-13.15 |
Frokost i SULT |
13.15-13.30 |
Instruktørens værksted |
13.30-14.15 |
Den sorte svane |
14.15-15.00 |
Pause – kaffe og kage |
15.00-15.15 |
Instruktørens værksted |
15.15-16.15 |
Hvordan finder publikum din film på streaming? Moderatorer: Mira Bach Hansen, Louise Haugstrup Jensen |
16.15-16.30 |
Kort pause |
16.30-17.30 |
Den fantastiske fortælling om Ibelin Moderator: Heidi Kim Andersen |
17.30-18.00 |
Town Hall - fælles opsamling af dagen i SULT |
18.00-22.00 |
Middag i SULT & Overrækkelse af Roos Prisen 2024 |
Ret til ændringer forbeholdes
Programbeskrivelser
Man kan ikke leve af at lave dokumentarfilm – eller kan man?
For et år siden var Olivia Maria Rus så træt af sit arbejdsliv, at hun overvejede helt at stoppe med at lave dokumentarfilm. Nu har hun startet produktionsselskabet Lucky Cat Alliance, med instruktørkollega Eva Marie Rødbro. Deres ambition er, at fungere som producere for hinanden.
Producer Sara Stockmann har selskabet Sonntag Pictures. Hun producerer blandt andet Jella Bethmanns film. Et klassisk producer/instruktør samarbejde og så alligevel ikke.
Nikkie Breinholdt Dahm og Anne Svejgård Lund har startet selskabet Dune, der ligger i Løkken i Nordjylland. De har gjort det til en styrke at bo i udkants Danmark og har fokus på events.
Tre forskellige takes på, hvordan man skaber et bæredygtigt kreativt fællesskab, i en branche hvor det ikke altid er lige nemt, at få enderne til at mødes.
Gæster: Olivia Maria Rus, Eva Marie Rødbro, Sara Stockmann, Jella Bethmann, Nikkie Breinholdt Dahm, Anne Svejgård Lund
Moderator: Frank Piasecki Poulsen, filmkonsulent, Filminstituttet
Den sista resan – den mest sete dokumentar i svensk biografhistorie!
Med kærlig humor, stor genrebevidsthed og en orange Renault 4 har Filip Hammar og Frederik Wikingsson igen fået svenskerne til at strømme i biografen, denne gang for at opleve de to bedste venner på et roadtrip til Sydfrankrig med Filips gamle livstrætte far. Vi har inviteret dem til DOKDAGEN for at fortælle om ingredienserne i deres succesfulde biografdokumentarfilm, 'Den sista resan', og deres inspirationskilder, der spænder fra Hollywood klassikeren 'Rain Man' til 'The Act of Killing'.
Trailer
Deltager: Fredrik Wikingsson
Moderator: Ane Mandrup, leder af dokumentarafdelingen, Filminstituttet
Den sorte svane
TV2 sendte i maj dokumentar-serien 'Den sorte svane' om samarbejdet mellem en kriminel underverden og en ganske behjælpelig og ligeså kriminel oververden, bestående af jurister og erhvervsfolk igennem skjult kamera. Hvert af de 5 afsnit er blev set i nærheden af 2 millioner mennesker.
Samarbejdet mellem Mads Brügger/Wingman og TV2 og graverjournalisterne Peter Vesterlund, Steen Schat-Holm og Thomas Østerlin Koch er nyt og er også et møde mellem to fortælletraditioner.
Holdet bag dokumentar-serien vil fortælle om de dilemmaer og overvejelser de har stået i undervejs, når de sammen har skullet balancere den fortællende dokumentar og den undersøgende journalistik. Hvilke spilleregler har de arbejdet ud fra, for både at tilgodese fortælling, et stort etisk ansvar og journalistikkens dokumentationskrav?
Gæster: Mads Brügger, Peter Vesterlund, Steen Schat-Holm og Thomas Østerlin Koch
Moderator: Alberte Clement Meldal
Hvordan finder publikum din film på streaming?
DRTV og TV 2 Play hører til blandt danskernes foretrukne streamingtjenester – også når det kommer til dokumentarfilm. Men hvordan er publikums adfærd på platformene? Hvordan finder og vælger de det indhold, som de gerne vil se? I denne session har vi inviteret DRTV og TV 2 Play til at fortælle om deres publikumsindsigter, deres kuratering og udgivelsesstrategier, samt hvordan positioneringen og key art work kan bidrage positiv til, at den enkelte film møder netop sit publikum på tjenesterne.
Oplægsholdere:
- Agnethe Pontoppidan Sasaki, Publiceringschef, DRTV
- Jonas Fjordside, Publiceringschef, TV 2 Play
- Sidsel Bottke Poulsen, Brand manager, TV 2
Moderatorer: Mira Bach Hansen og Louise Haugstrup Jensen, lanceringskonsulenter, Filministuttet
Den fantastiske fortælling om Ibelin
'Ibelin' er med sine 120.000 solgte billetter en af de største succeser for dokumentarfilm i de norske biografer i nyere tid. Filmen bygger på historien om Mats, der døde ung på grund af en svær muskelsygdom, og hvis forældre først efter hans død opdager, hvor rigt et liv han havde online. Filmen blev i januar 2024 købt af Netflix efter den havde vundet to priser på Sundance, og åbnede derefter i marts i de norske biografer, hvor den har taget publikum med storm. Filmen blev også vist på CPH:DOX i 2024.
I denne session fortæller Ingvil Giske og Robert Stengård, om hvordan de på holdet har arbejdet med filmens tilblivelse og med ambitionen om at nå ud til et bredt publikum.
Trailer
Gæster: Ingvil Giske, producent, Medieoperatørene, og Robert Stengård, filmklipper
Moderator: Heidi Kim Andersen, filmkonsulent, Filminstituttet
Praktiske oplysninger
Dato: |
Mandag den 2. september 2023 kl. 09.00-22 (indregistrering kl. 09.00-09.30) |
Sted: |
Det Danske Filminstitut, Cinemateket, Gothersgade 55, København K |
Deltagergebyr: |
740 kr. (925 kr. inkl. moms) (deltagergebyret inkluderer forplejning under hele arrangementet) Filmskoleelever kan deltage til reduceret gebyr på kr. 440 (kr. 550 inkl. moms) (begrænset antal). Producerassistenter ansat i produktionsselskaberne kan deltage til reduceret gebyr på kr. 440 (kr. 550 inkl. moms) (begrænset antal) DFI er orienteret om, at en række faglige organisationer støtter efteruddannelsesformål, fx: Danske Filminstruktører Legatansøgning Blankbåndsmidler | Danske Filminstruktører (filmdir.dk) |
Tilmelding og betaling: |
Via Nemtilmeld / lukket for tilmelding 22.8. - Har du en plads og ønsker at melde afbud, så tag kontakt til loneh@dfi.dk Læs nærmere om betingelser og betaling her DOK2024 er et lukket arrangement for den professionelle dokumentarbranche. |
Tilmeldingsfrist: |
Tirsdag den 27. august kl. 23.00 |
NB. DOK2024 er en branchebegivenhed forbeholdt filmbranchen.