Hvem er Fuzzy House?
Fuzzy House er et nyt spilstudio med base på Refshaleøen i København. Firmaet er drevet af Maiken Nysom og Marianne Tietge, som sammen har en vision om at skabe gode apps til børn. Apps der får børn til at lege og bruge deres fantasi. Apps hvor børnenes spilleglæde ikke bliver drevet af en higen efter levels og point, men til gengæld af glæden ved den frie leg.
Idéen til Fuzzy House opstod, efter vi i en længere periode havde talt om, hvorfor vi som forældre blev så glade, når vores børn legede med legetøj på værelset, mens vi fik rynker i panden, når de sad med en iPad. Konklusionen var, at det ikke var selve iPad'en, der var problemet, men nærmere den styrede leg, der kendetegnede mange af de spil, vores børn sad med. Ønsket om at bringe mere fri leg ind i børnenes digitale verden blev startskuddet til Fuzzy House.
Hvad har I lavet indtil nu?
I juni i år udkom vores første app, der, ligesom virksomheden selv, hedder Fuzzy House. Det er et finurligt dukkehus med fire hjemmestrikkede tøjdyr som beboere. Alt i huset er hjemmebygget og hjemmestrikket, så børnene kan få idéer til selv at bygge ting i den fysiske verden, samtidig med at de leger frit og digter historier i det digitale dukkehus.
Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark – og i verden i 2016?
At alt er muligt – samtidigt med at alt er helt umuligt! Alle kan i princippet lave en app og gøre den tilgængelig i hele verden. Og når man kigger i AppStore og Google Play føles det sommetider også, som om alle gør det. Der er ingen tvivl om, at markedet for børneapps er overloadet. Så det kræver en vis portion jubeloptimisme at kaste sig ud på det marked. Vi har fået rigtig mange advarsler fra kloge mænd undervejs om, at det er en helt umulig mission, vi har begivet os ud på, fordi det kun er de allerstørste brands som Disney, Toca Boca og Lego der tjener penge på apps til børn. Samtidig har vi også mødt en masse positive og opmuntrende mennesker på vores vej. Folk der kan se, at det vi laver skiller sig ud fra mængden, og som styrker os i troen på, at det godt kan lade sig gøre trods advarslerne.
Hvad er det mest udfordrende?
At det marked, vi har begivet os ud på, er så uforudsigeligt og uigennemskueligt. Da vi udviklede vores app Fuzzy House tænkte vi iPads som den primære platform, og at vores primære kundegruppe nok skulle findes i Danmark, Tyskland og måske de øvrige Skandinaviske lande. Men sådan blev det absolut ikke. Vi sendte pressemeddelelser ud til samtlige danske medier uden nogen form for respons. Til gengæld fik vi en masse positiv opmærksomhed fra nogle store internationalt anerkendte anmeldere. Så når vi kigger på vores salgstal i dag, er hverken Danmark eller Tyskland med på top ti, men derimod lande som USA, Saudi Arabien, Rusland, Italien og Brasilien. Og det primære salg foregår ikke i iTunes, men til gengæld på Google Play og i Amazons appstore.
Hvad har I gang i lige nu?
Lige nu er vi i gang med at lave et nyt dukkehus i stil med Fuzzy House for DR-Ramasjang. Vi kan ikke sige så meget om opgaven lige nu, andet end at det bliver rigtig sjovt, og at vi regner med at være færdige til juni 2017. Derudover har vi en ny app på tegnebrættet, som bliver en forlængelse af den nuværende Fuzzy House app. Altså de samme strikkede tøjdyr, masser af fri leg, men tøjdyrene er rykket ud af huset til et nyt sted.
Hvor ser i jer selv om 5 år?
Vi vil gerne være en virksomhed, der går forrest i en ny retning inden for apps til mindre børn. Væk fra glimmer-prinsesse-makeup spil til piger og action skydespil til drenge. Vi vil gerne være kendt både herhjemme og ude i verden som en virksomhed, der har fremmet den frie kønsneutrale leg. Og så vil vi gerne være større end vi er i dag, så vi kan virkeliggøre flere af vores mange fantastiske idéer.
Hvorfor tror I, der er så få kvinder i spilbranchen?
Det forstår vi heller ikke. Men vi vil meget gerne være med til at gøre noget ved problemet. Vi vil rigtig gerne være med til at inspirere flere piger/kvinder til at lave spil!
"Fuzzy House" har modtaget idé- og projektudviklingsstøtte fra DFI / Spilordningen. Spillet kan købes i iTunes og på Google Play (og afprøves i en gratis-version).