I 2012 blev Teaterværkstedet Madam Bach opfordret til at deltage i et italiensk ledet samarbejdsprojekt med 18 partnere. Teaterværkstedet kastede sig ud i det uden at have prøvet at arbejde med så store projekter før.
Udover projektet er der en masse festivaler på kryds og tværs, som samarbejdspartnerne deltager i med deres forestillinger, seminarer, workshops og netværksdeling.
“Jeg husker især det første møde, hvor langt de fleste teatre havde 2-3 administratorer med sig, og der sad jeg helt alene med alle kasketterne på. Men der besluttede jeg mig for at tage et skridt ad gangen, og det gik heldigvis meget godt”, siger kunstnerisk leder på Madam Bach, Christian Schrøder.
Projektets 18 partnere er helt forskellige i både størrelse, spillestil, traditioner og oprindelseslande. Efter Christian Schrøders mening er projektet så godt skruet sammen, at de både kan være sociale sammen og have produktive arbejdsweekender sammen.
“Her er det nærmest filosofi, når vores tyske partner stiller skarpt og får os til at vride hjernen omkring vores eget arbejde, analyseapparater og fordybelse”, forklarer Christian Schrøder.
En europæisk familie
“På fire år bliver man som en europæisk familie og det er meget tydeligt, hvor tæt vi er kommet og hvor personligt, vi kan gå til hinandens arbejde med respekt, kærlighed og nysgerrighed”, siger Christian Schrøder og fortsætter:
“Vi er taknemmelige for at Creative Europe findes og for mig er det essensen af, hvad EU bør være: respekt for hinanden og nysgerrighed på hinandens arbejde. Dermed bryder man fordomme ned.”
Desuden er Teaterværkstedet Madam Bach fra 2019-2022 med i endnu et projekt ledet af La Baracca med navnet “Map on the aesthetics of performing arts for early years”. Det er et kunstnerisk forskningsprojekt med fokus på sanserne hos små børn fra 0 til 6 år gennem scenekunst.