Filminstituttet fortsætter puljen PublikumsFokus og forlænger filmbranchens mulighed for at afsøge, eksperimentere og udvikle nye metoder og strategier, der kan skabe et fælles erfaringsgrundlag i branchen, og som kan skærpe indsigten i de enkelte films publikum så tidligt som muligt.
Hensigten er fortsat at øge antallet af projekter, der innovativt og ambitiøst arbejder med at få inspirerende og værdifulde indsigter i dets mulige publikum og dermed øge publikumsbevidstheden. Dette skal naturligvis ske uden at gå på kompromis med den kunstneriske vision, og uden projekterne lader sig diktere af publikum.
"Vi har det seneste år været vidne til en lang række publikumsundersøgelser, som har inspireret og gjort de kreative, producerer og distributører klogere på deres publikums perspektiv. Branchen har kvitteret enormt positivt på initiativet og puljen, og vi kvitterer nu for engagementet ved at fortsætte den særskilte pulje i endnu et år," siger strategisk leder for initiativet Publikum tættere på Sanne Juncker Pedersen.
"Kampen om publikums tid og opmærksomhed er de seneste år steget voldsomt, og udbuddet af film og serier er enormt. Det at kende sit publikum mere indgående samt lytte og identificere byggestenene til en dybere relation kan være en måde til at sikre, at ens film skiller sig ud og opleves som mere relevant, betydningsfuld og noget man i højere grad vil prioritere som publikum."