Filminstituttet undersøger løbende danskernes medieadfærd og brug af film og serier, og i den nyeste 'Vidste du'-analyse sætter vi fokus på det yngste publikum i alderen 5-14 år.
Intentionen er, at analysens indsigter anvendes som fælles oplyst vidensgrundlag for alle, der arbejder med fortællinger og indhold til børn. Læs en opsummering af indsigter nedenfor eller klik dig igennem præsentationen af data.
Læs præsentationen
Download præsentationen som PDF.
En af hovedkonklusionerne fra den nyeste undersøgelse ’Vidste du? – om de 5-14 åriges liv med skærm, serier og film’ er, at børn fortsat har et meget stort forbrug af film og især serier. De har i gennemsnit 2,6 skærme, som de anser som ’deres egne’, og i takt med alderen får de flere og større skærme. En stor del af de yngste på 5-6 år har dog ingen ’egne skærme’, og der er færre 7-8 årige, der har ’egen smartphone’ end fx i 2022. De yngste kan have svært ved at koncentrere sig om at se en hel film, men tendensen nuanceres og ændres markant i takt med alderen.
Børn tilkendegiver desuden, at når de ser film og serier, så hjælper det dem i høj grad med at ’koble fra’ og slappe af, og fra 9 års alderen skifter præferencen for lokalt dansk indhold til udenlandsk indhold. Denne præference forstærkes i takt med alderen. Animerede film og serier er meget populære hos børn, men interessen for ’live-action’ stiger ved 8 års alderen og er en udtalt præference i 12 års alderen. Dog er det væsentligt at understrege, at alle børn ser både animation og ’live action’ uanset alder, men deres umiddelbare interesse og præference flytter sig altså i takt med alderen.
Hele 55% af de 5-14 årige har selv valgt at se en film eller serie, som egentlig ikke var beregnet til deres alderstrin. Den risikovillige eller nysgerrige adfærd slår igennem allerede fra 5 års alderen, hvor 50% har set indhold, der ikke er beregnet for dem, og topper ved 14 år, hvor det er 81% af børnene.
Biografoplevelsen er stadig en populær aktivitet hos børnene, og hvis de selv kunne vælge og havde tid, angiver 21%, at de ville vælge at gå i biografen som deres første prioritet. Biografen beskrives især med ord som ’hygge’, ’familie’ og ’fællesoplevelser’, og 84% af de 5-14 årige går i biografen mindst årligt. Den konkrete film og den fælles oplevelse er da også de absolut største drivers for, at børn gerne vil i biografen. For børn betyder det også i stigende grad en del, om dem, som de skal følges med, også gerne vil se den pågældende film, mens det ekstraordinære i at have en ’ude af hjemmet’-oplevelse damper lidt af med alderen. Forældre til børn på 5-14 år tilkendegiver, at økonomi, manglende ’value for money’ og mangel på familieegnede film er de væsentligste årsager til, at de ikke går endnu oftere i biografen.
Streamingtjenesterne er uden sammenligning fortsat den mest benyttede tilgang til film og serier, og med det meget store udbud på tjenesterne, er konkurrencen om børns opmærksomhed og tid massiv. Børn anvender i gennemsnit knap 4 streamingtjenester, og der ses kun ganske små udsving på tværs af alder. Streamingtjenesterne beskrives med ord som ’hygge’, ’afslapning’ og ’sjov’ af børnene. Netflix og Disney+ har tydeligt indtaget en ankerposition i børnenes livsverden, og DR følger godt trit som den tredje mest anvendte tjeneste hos børnene. Både Disney+ og DR har dog markante fald i anvendelsen hos de 13-14 årige, mens Netflix stiger og cementerer sin position yderligere på vej ind i ungdomslivet.
Ved siden af børns store film- og serieforbrug fylder sociale medier også en del hos børn, og hele 95% af de 5-14 årige benytter mindst ét socialt medie. I gennemsnit bruger børn 2,8 socialt medie om ugen, og her har YouTube fortsat en ankerposition i børnenes medieadfærd – også hos de yngste. Børn beskriver sociale medier med ord som; ’venner’, ’tidsfordriv’, ’sjov’ og ’fællesskab’. Snapchat, TikTok og Instagram vækster især fra 9-10 års alderen, og Instagram er næsten lige så udbredt og anvendt som TikTok. Hvis man zoomer ind på TikTok, viser undersøgelsen, at de 7-14 årige har skruet markant ned for deres forbrug de seneste 2 år. Hele 62% på tværs af børnene på 7-14 år tilkendegiver nu, at de aldrig bruger TikTok. I 2022 var samme tal 42 % for de 7-14 årige.
Data viser desuden, at de børn, som fortsat bruger TikTok, bruger det mindre frekvent end i 2022. Andelen af børn som er daglige brugere af TikTok er faldet fra 30% i 2022 til 21% af de 7-14 årige her i 2024.
Sociale medier spiller en væsentlig rolle, når børn skal opdage nye film og serier, som de er interesseret i at se og engagere sig i. 28% af de 5-14 årige er således enige i, at de oftest opdager nye flm og serier på sociale medier som fx YouTube eller TikTok. For de 13-14 årige er det halvdelen, der oftest får kendskab til nye film/serier via sociale medier.
For yderligere indsigter og data om børn og unges liv henvises til Børn og Unge | Det Danske Filminstitut.
Filminstitut eller dyk ned i det store kvalitative studie Tæt på børn og unge 7-18 år (2023) | Det Danske Filminstitut.
Metode
Undersøgelsen er udført i sommeren 2024 i samarbejde med analysebureauet Norstat og er baseret på mere end 1.400 repræsentative interviews med danske forældre og deres børn i alderen 5-14 år.
Der er udsendt invitationer via e-mail til forældre med børn i alderen 5-14 år, og undersøgelsen er opdelt med en kort forældredel, der efterfølges af spørgsmål til barnet, der besvares enten alene eller assisteret af forælderen, hvor dette er nødvendigt.