'Underverden II' havde premiere i weekenden og satte sig solidt øverst på weekendens topliste fra ’Super Mario Bros: Filmen’, der ellers også fortsat har trukket et stort publikum.
Hele 53.000 valgte at se opfølgeren til ’Underverden’ fra 2017, hvilket er 13.000 mere, end den første film solgte i premiereweekenden. Med samlet 174.000 billetter var den ellers også en stor succes, men det tegner altså til at 2’eren bliver endnu større.
Publikumsprofilen fra den første ’Underverden’-film viser, at den formåede at trække både mænd og kvinder i biografen, og med en 50/50 kønsprofil var der reelt flere mænd, end vi gennemsnitligt ser til danske film (44%), mens kvinderne altså omvendt bestemt heller ikke lod sig afskrække af genren.
'Underverden' – Udbredelse på tværs af platforme
Aldersmæssigt ligger broderparten af publikum i spændet 15-24år (42%), mens resten af publikum er jævnt fordelt over alder.
Efter filmens succes i biografen voksede udbredelsen sig efterfølgende næsten fem gange større på tværs af platforme. Her viser data, at mere end 15% af den voksne befolkning (15år+) har set filmen, hvilket omregnet svarer til 775.000 publikummer, og det er på den baggrund, at 2’erens større succes skal ses.
Den første films publikumsprofil på tværs af platforme viser, at aldersprofilen blev udvidet i forhold til biografpublikummet, og at især aldersgruppen af 30-49årige i stor stil også hoppede ombord senere. Den større premiereweekend for ’Underverden II’ kunne indikere, at disse faktisk også har valgt at se den nye film i biografen. Om det er korrekt vil vise sig, når målingen fra den nye film bliver tilgængelige.
’Underverden II’ var dog kun én ud af to danske premierer denne weekend. Dramaet ’Stille liv’ havde dansk premiere efter at have vundet bl.a. FIPRESCI prisen på Berlin filmfestivalen. Filmen distribueres af Øst for paradis, og er ude i en begrænset release i 20 biografer, hvor den fik en flot modtagelse med fire stjerner over hele linjen fra anmelderkorpset. Filmen figurerer dog ikke på weekendens top 10 liste.