Weekenden i biografen uge 51 2021

BILLETSALG. Stor tilstrømning til biograferne i en weekend, der endte brat med endnu en corona-nedlukning.

Årets sidste overblik over biografmarkedet er desværre præget af en overskrift, vi kender alt for godt: ”Biografen er lukket!” Svært ærgerligt her op til en af biografernes største åbningsperioder, og selvfølgelig rigtig hårdt for de film, der bliver ramt. 

Nedlukningen søndag betyder desværre også, at den sidste 'Weekenden i biografen' bliver mere kortfattet end ellers.

Blandt de danske film, som nedlukningen i særlig grad påvirker, er dels 'Krummerne – det er svært at være 11 år', som efter weekendens premiere skulle have underholdt familierne i biograferne i juleferien, dels 'Hvidstengruppen 2 – De efterladte', der var på plakaten den 25. december, samt 'Du som er i himlen' og 'Vildmænd', begge premieresat til de første uger i januar.

Om Weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.

'Krummerne – det er svært at være 11 år’ er en ny film i serien om familien Krumborg. Den første film om 'Krummerne' havde premiere for 30 år siden, i 1991, hvor den solgte imponerende 860.000 billetter. Siden er der kommet fem nye til, inklusive den aktuelle. Samlet har Krumme-filmene solgt mere end 2 mio. billetter i biograferne.

Den nye ’Krummerne – det er svært at være 11 år’ blev weekendens tredje mest sete film med 18.200 publikummere.

Ellers var weekenden domineret af den seneste film om Spider-Man, 'Spider-Man: No Way Home’. Film solgte hele 137.000 billetter og er med forpremierer allerede set af 155.000. Da filmens trailer blev lanceret i august, blev den, med hele 355,5 mio. visninger i løbet af det første døgn, den mest sete trailer nogensinde.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Den store tilslutning giver Spider-Man den tredje største åbningsweekend efter henholdsvis Bond-filmen 'No Time to Die' og danske 'Ternet Ninja 2', der begge solgte mere end 200.000 billetter i deres respektive åbningsweekender. Dog med det forbehold in mente, at Spider-Mans tal er baseret på en dag mindre end de to førnævnte.

Både 'House of Gucci' og ikke mindst danske 'Familien Jul og Nissehotellet' holdt sig pænt i markedet.