’The Beat Hotel’ - verdenspremiere

BEAT PREMIERE. Torsdag den 8. december åber Cinemateket serien ’Beat’ med ’The Beat Hotel’, som introduceres af instruktør Alan Govenar og forfatter og dokumentarist Lars Movin. Se desuden nye film om Kerouac, Burroughs og Ferlinghetti.

I årene omkring 1960 udgjorde et lille 0-stjernet og navnløst hotel i en sidegade på Paris’ venstre Seinebred et refugium for beatforfattere, kunstnere og andre potrygende bohemer på gennemfart. Her skrev Allen Ginsberg nogle af sine betydeligste digte. Her færdiggjorde William S. Burroughs romanen ’Naked Lunch’ (1959). Her udviklede Brion Gysin cut-up-teknikken. Og i det hele taget fungerede hotellet – under Madame Rachous strenge, men kærlige ledelse – som en oase af frihed i en ellers restriktiv tid.

’The Beat Hotel’s hovedvidne er den britiske fotograf Harold Chapman, som flyttede ind på det såkaldte Beat Hotel i 1957 og forlod stedet som den sidste gæst i 1963. Undervejs dokumenterede han miljøet på stemningsfulde sort/hvide fotografier, og disse billeder (samt andet arkivmateriale) suppleres i Alan Govenars film af animation og iscenesættelser – bl.a. en række dramatiserede forløb med Harold Chapman og William S. Burroughs som omdrejningspunkter, herunder en iscenesættelse af magikeren Burroughs’ berømte ’forsvindingsnummer’. Hertil kommer en række vidneudsagn fra tidligere beboere og beat-litterater samt en reportage fra 2009, hvor det nu 4-stjernede hotel på samme adresse (9 rue Gît-le-Coeur) markerede 50-året for udgivelsen af ’Naked Lunch’.

Torsdag den 8. december kl. 20.00. Cinemateket.

Nye film om Kerouac, Burroughs og Ferlinghetti

Med filmen ’Howl’ (2010) om Allen Ginsbergs banebrydende digt fra 1955 i frisk erindring, og med udsigten til hele to spillefilm baseret på romaner af Jack Kerouac – ’On the Road’ og ’Big Sur’ – må den amerikanske beatgeneration siges at have opnået bred accept og anerkendelse i mainstream-kulturen. Sådan har det ikke altid været. Efter et årti i skandaleramt modvind fik beatforfatterne i sidste halvdel af 50’erne vind i sejlene. Samtidig begyndte idéer og impulser fra deres miljø at brede sig ud i samfundet og banede dermed vejen for senere årtiers antiautoritære oprør, hippierne i 60'erne og punk i 70'erne.

Dokumentarfilmene i serien ’Beat’ ser både på beatkulturen som historisk fænomen og undersøger dens fortsatte aktualitet. Flere af filmene er helt nye og har ikke før været vist herhjemme:

’Ferlinghetti – A Rebirth of Wonder’ er et levende portræt af poeten, forlæggeren (som bl.a. udgav Allen Ginsbergs ’Howl’) og grundlæggeren af den legendariske San Francisco boghandel m.m. City Lights Books.

’William S. Burroughs: A Man Within’ stiller spørgsmålet: ”Hvem var mennesket bag ikonet Uncle Bill – William S. Burroughs”? Narkomanen. Bøssen. Våbenfreaken. Den evige outsider. Kosmonauten i det indre rum. En film, der søger ind bag myterne om Burroughs (1914-97) – myter så stærke, at de truer med at overskygge forfatterskabet.

’One Fast Move or I’m Gone: Kerouac’s Big Sur’ – et close-up på de sidste uskønne år i Kerouacs liv, fra gennembruddet i 1957 til hans død som bare 47-årig i 1969 – år, hvor forfatteren gjorde et desperat forsøg på at undslippe sin uønskede status som ’King of the Beats’, bl.a. ved at søge tilflugt i vennen Lawrence Ferlinghettis hytte ved Big Sur syd for San Francisco. Resultatet blev et alkoholisk sammenbrud – men også en litterær triumf i form af romanen 'Big Sur' (1962).


Tid: Serien ’Beat’ vises 8.-30. december
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: Online og på tlf. 3374 3412