Den uskrevne lov

Howard Hawks, 1931

“What good is it to save a man if you destroy him while you’re doing it?”

En ung mand bliver slået i hovedet med en vandflaske på et dansegulv og ender med at miste livet. Sagen er klar: Robert Graham, den mand, der slog med vandflasken, er den skyldige. Han slog, fordi han troede den anden mand rakte ud efter en kniv. Men kniven viste sig blot at være et lommetørklæde. Fra selvforsvar til manddrab, et liv der splintrer på et splitsekund.

Mark Brady er statsadvokaten, der skal lede sagen mod Robert Graham. Bevæbnet med sætninger som: “The criminal code is my bible”, “Somebody’ got to pay” og “An eye for an eye”, får han dømt Graham til ti års fængsel, selvom han udmærket ved, at han ikke bærer den kriminelles DNA, men blot er en ung mand, der mistede besindelsen et kort øjeblik.

Flere år senere er Graham ved at blive desperat og sindssyg i sin lille fængselscelle, da statsadvokat Brady pludselig bliver direktør i selvsamme fængsel. Han ankommer med sin smukke datter, Mary, og en alternativ tilgang til fængselsdrift, hvor man eksempelvis godt kan lade sig barbere af en fange, der sidder inde på livstid for at have skåret halsen over på en anden mand. Og måske er Bradys ankomst en ny chance for Graham i en verden fuld af ødelagte mænd med nedbrudte sind og knækkede sjæle.

I ‘Den uskrevne lov’ befinder man sig i den omvendte verden. En verden, hvor koderne, reglerne og straffeloven ikke lyder på samme måde, som på den anden side af murene. Det er en verden, hvor moralens vogter og den, der sørger for, at koderne bliver overholdt, og de knækkede mænd stadig kan stå oprejst paradoksalt nok spilles af Boris Karloff, der er mest kendt for at have spillet Frankenstein.

Her i 1931 udnytter Howard Hawks alle filmteknologiens nyeste muligheder. Allerede i denne tidlige Hawks-film eksperimenterer instruktøren med den form for speed-talk og overlappende dialog, som han senere skulle blive kendt for at bruge i sine screwball-komedier. I ‘Den uskrevne lov’ tilfører de rappe replikker dog ikke leg og lethed, men en kontant og brutal tone til de i forvejen dunkle billeder plukket direkte fra dit værste mareridt, hvor militante rækker af marcherende fanger bevæger sig op og ned og ud og ind i takt og i mønstre. Her hviner sirener skingert, og fangerne jamrer i et infernalsk kor af hyl og skrig for at stresse fængselsbetjentene og skabe et kaos, hvori fangernes egne regler kan opretholdes og eksekveres. Filmen er fra 1931, da lydfilmen stadig var forholdsvis ny, og det er svært ikke at tænke på, hvilken effekt lydene måtte have på datidens stadigt uøvede ører.

‘Den uskrevne lov’ er et af Hawks’ mere oversete værker. Det skyldes til dels, at hans kendte og populære ’Scarface’ (1932) udkom kort tid efter og kastede en tung skygge over den. Men ‘Den uskrevne lov’ er mindst lige så brutal og filmisk overvældende. Og selv den dag i dag besidder filmen en klarhed og direkthed, som kun få andre film har været i stand til at fremmane.

Hvis der er en ting, loven ikke dækker, er det kærlighed, og ‘Den uskrevne lov’ er ikke kun en film om skæbne og moral. Den er til syvende og sidst også en film om kærlighed. Mellem fanger, mellem far og datter og mellem mand og kvinde.


Medvirkende: Walter Huston, Phillips Holmes, Constance Cummings, Boris Karloff
Original titel: The Criminal Code
Instruktør: Howard Hawks
USA, 1931
35mm, 97 min.
Svenske undertekster
Tilladt for børn over 15 år

Events med denne film

Køb billetter

Søndag 20. april
19:15

Billetter

Event: Tusind sole præsenterer:’ Den uskrevne lov’

Aktuelle film i Cinemateket

dfi_cinemateket_grid

Slaget om Algier

25. mar

All These Summers

25. mar

We Live Here

25. mar, 27. mar

The Castle

26. mar

Abode of Dawn

26. mar, 30. mar

Matabeleland

26. mar

Agatha's Almanac

26. mar

Unanimal

26. mar

Facing War

26. mar, 01. apr

City Child

26. mar

Unstable Rocks + Perishable Idol + Available Light

26. mar

I Am Night at Noonday

26. mar, 30. mar

9-Month Contract

26. mar

Flophouse America

26. mar, 27. mar

Last Summer

26. mar

Zodiac Killer Project

26. mar

Min oldefars historier - Fisketuren

27. mar, 28. mar, 30. mar

Pipfugle

27. mar, 28. mar, 30. mar, 03. apr, 06. apr, 11. apr, 12. apr, 15. apr, 16. apr, 17. apr, 19. apr, 24. apr, 25. apr, 27. apr, 05. jun, 06. jun, 08. jun, 12. jun, 14. jun, 19. jun, 21. jun, 26. jun, 28. jun

Kiki stikker af

27. mar, 28. mar, 30. mar

Vilddyr episode 12 - Kælketur

27. mar, 28. mar, 30. mar

Vilddyr episode 13 - Sejltur

27. mar, 28. mar, 30. mar

Festlige fugle - Gaven

27. mar, 28. mar, 30. mar

Mis med de blå øjne

27. mar, 29. mar

Cirkeline – Åh, sik’en dejlig fødselsdag

27. mar, 29. mar

Ulv

27. mar, 29. mar

Flagermusen

27. mar, 29. mar

Forårsfest

27. mar, 29. mar

Lille tut episode 6 - Pindsvinet

27. mar, 29. mar

Men of War

27. mar

2000 Meters to Andriivka

27. mar

It's Not Me + Barking in the Dark

27. mar

My Dear Theo

27. mar

The Lions by the River Tigris

27. mar

En fantastisk familie

27. mar

GEN_

27. mar

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

27. mar

Stensuppe

28. mar, 29. mar, 06. apr, 13. apr, 19. apr, 26. apr

Vågn op

28. mar, 29. mar, 01. jun, 06. jun, 13. jun, 15. jun, 22. jun, 27. jun, 29. jun

Rita og Krokodille - Halloween

28. mar, 29. mar

Vitello tigger en masse slik

28. mar, 29. mar

Hunden Ib - Ib er forsvundet væk

28. mar, 29. mar

Den sidste efterårsdag

28. mar, 29. mar

Animality

28. mar

The Shadow Scholars

28. mar

The Helsinki Effect

28. mar

Truth or Dare

28. mar

Politiets blinde øje

28. mar

Sudan, Remember Us

28. mar

Writing Hawa

28. mar

Afternoons of Solitude

28. mar, 31. mar

Mistress Dispeller

28. mar

The Perfect Neighbor

28. mar

Tracing Light

29. mar

When the Phone Rang

29. mar

A Family

29. mar

Moria Six

29. mar

L'amore molesto

29. mar

Walls - akinni inuk

29. mar

Silent Observers

29. mar

About a Hero

29. mar

Lowland Kids

29. mar

Caught by the Tides

29. mar, 01. apr

Kiki - den lille heks

30. mar

Suzume

30. mar

The White House Effect

30. mar

Apocalypse in the tropics

30. mar

The Dating Game

30. mar

Zlatan's Nose

30. mar

The Ground Beneath Our Feet

30. mar

Hydrogen - Revolution or Illusion?

31. mar

The Last Ambassador

31. mar

Observer

31. mar

Witch

31. mar

Med sange som ’Kys det nu (det satans liv)’, ’Det er samfundets skyld’ og ‘De første kærester på månen’ har det aarhusianske band TV-2 nedbrudt nutidens generationskløfter og været med til at definere dansk humor og folkeånd, ligesom forsanger Steffen Brandts tekster er blevet et soundtrack til 45 års danmarkshistorie. Til marts udkommer bandets 20. album. Titlen på det er ’Som om vi ikke har mere at sige’, men heldigvis har Danmarks – selvudråbte – kedeligste orkester stadig en hel masse på hjerte. I åbenhjertige interviews lukker medlemmerne i TV-2 os ind i et hidtil uset arkiv, og disker op med sandheder om hinanden. ‘Man kan ikke synge den slags i dag. Det var noget man sagde... nede i 80’erne’, siger Steffen Brandt undervejs med den lune humor, der er så karakteristisk for bandet. En film om den danske tidsånd, om at gribe ud efter nuet og have længslen som evig følgesvend. Men også en ambitiøs musikfilm, hvor det sågar lykkes at tøjle aarhusianernes famøse ironi.

31. mar

The Human Race

31. mar

Sanatorium

31. mar

Meter i sekundet

01. apr

How Deep is Your Love

01. apr

Fiume o Morte!

01. apr

If I Die Today

01. apr

Miyazaki - Spirit of Nature

01. apr

The Bibi Files

01. apr

3
<div id="item-wrapper">
</div>