‘Hiroshima, min elskede’ (1959) er et poetisk og meditativt værk, der væver sammen personlige og kollektive traumer. Filmen skildrer en intens affære mellem en fransk kvinde og en japansk mand i efterkrigstidens Hiroshima. Gennem deres samtaler udforsker filmen temaer som hukommelse, glemsel, kærlighed og krigens ar.
"Du så intet i Hiroshima. Intet."
Denne gentagne replik fra filmen fremhæver, hvordan individuelle og kollektive traumer kan være ubegribelige og svære at formidle til andre. Citatet reflekterer også over, hvordan mennesket forsøger at forstå og bearbejde det uforståelige i en verden præget af tab og ødelæggelse.
Manuskriptet til ‘Hiroshima, min elskede’ er skrevet af den franske forfatter og dramatiker Marguerite Duras. Hun var en central figur i den litterære strømning kendt som nouveau roman, som eksperimenterede med narrative strukturer og sprogets grænser.
Duras’ værker kredser ofte om temaer som kærlighed, begær, erindring og tab, og i Hiroshima, min elskede bruger hun netop disse træk til at skabe en fragmenteret, næsten hypnotisk dialog, der afspejler karakterernes splittede sindstilstand og den historiske vægt af Hiroshima som symbol på menneskets destruktive potentiale.
Hendes arbejde med filmen markerede en overgang fra litteratur til film, iden hendes hendes sprog blev en essentiel del af Alain Resnais’ visuelle fortælling. Duras modtog stor anerkendelse for manuskriptet, som blev nomineret til en Oscar og stadig regnes som et af hendes mest betydningsfulde værker.
‘Hiroshima, min elskede’ blev, sammen med ‘Ung flugt’ og ‘Åndeløs’, et af de vigtigste startskud til en epoke i fransk film: Den franske nybølge.
Medvirkende: Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Stella Dassas, Pierre Barbaud
Original titel: Hiroshima mon amour
Instruktør: Alain Resnais
Frankrig, Japan, 1959
DCP, 91 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år
Onsdag 26. februar
21:15