En hed og svedig tur gennem følelsesregistrets yderpunkter – en stærk og sofistikeret film, der bryder med både fortæller- og skuespillermæssige konventioner, og dette i en æstetik, der står knivskarpt i den absurde serie af fortællinger. ’Hundedage’ kredser om en trøstesløs forstad til Wien midt under den værste hedebølge og omgivet af betonblokke, typehuse og store industrikæder. Personerne har det til fælles, at de lider i varmen, hvad enten det kommer til udtryk i ren fysisk udmattelse, aggressioner eller apati. Nogle er mere bevidste om, at de lider i varmen end andre. Men alle skæbnerne kommer på en eller anden måde så langt ud i registret for almindelig tolerance – netop grundet den trykkende fugtige varme – at tingene næsten kun kan gå gruelig galt.
Seidls film er herligt kompromisløs uden at blive fortænkt, og denne hårfine balance opnås i særdeleshed gennem brugen af amatørskuespillere. Det bliver til et fascinerende skue, fordi Seidl har fundet de henholdsvis særeste, sødeste, uhyggeligste, klammeste, ensomste og mest vanvittige personer, der har været til at opdrive. Og de spiller sig selv!
Maria Hofstätter som den psykotiske, autistiske tomler, der plager snart sagt alt og alle med sin vanvidssnak i forskellige biler. Erich Finsches som den ældre herre, der starter sin græsslåmaskine op mod naboen for at overdøve deres skænderi, hvorpå han går ind og tager en middagslur. Gerti Lehner som hans jævnaldrende husholderske, der fungerer som en slags levende seksuel fantasi for den gamle mand, og smider alt tøjet i rytmiske bevægelser.
Medvirkende: Maria Hofstätter, Alfred Mrva, Erich Finsches, Gerti Lehner
Original titel: Hundstage
Instruktør: Ulrich Seidl
Østrig, 2001
35mm, 126 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år