Oplev fire særegne film af den britiske instruktør Frances Scott introduceret af instruktøren selv.
Moderator: David Tompkins, forfatter baseret i New York og London. Hans første bog ‘How To Wreck A Nice Beach: The Vocoder from World War II to Hip Hop’ blev udgivet i 2010. Han bidrog til ‘Incantation, Wendy’ (Frances Scott, 2021) med sin forskning om Wendy Carlos. Han har været klummeskribent for The Wire og har skrevet for publikationer, herunder New Yorker, New York Magazine, NPR og Slate..
Fra marts til maj er Scott udstillingsaktuel i galleriet HEIRLOOM center for art and archives i Sølvgade i København – men denne dag kan du se flere film, der ikke indgår i udstillingen.
OM UDSTILLINGEN:
Udstillingen ‘every time I’ve been an eclipse’ er et eksperimenterende filmfanbrev af Frances Scott til den New York-baserede banebrydende komponist og musiker Wendy Carlos (f. 1939). Carlos skabte bl.a. det berømte soundtrack til Stanley Kubricks 'A Clockwork Orange'.
I 1979 gav Carlos et interview til Playboy Magazine, hvori hun for første gang offentligt adresserede sin overgang af kønsidentitet – med store konsekvenser til følge. Hun har siden da levet tilbagetrukket fra offentligheden.
I udstillingen på HEIRLOOM tilvejebringer Scott bl.a. de fraværende passager fra Playboy interviewet, som blevet ekskluderet fra den publicerede version, og udstillingen giver plads til at belyse Carlos' forbundne interesser i kartografi, fysik, matematiske transformationer, astronomi og hendes professionelle fotoarbejde af solformørkelser, som bl.a. blev benyttet af NASA.
En totalinstallation, der rummer en film, en omfattende udstillingsarkitektur, nykomponeret musik, scores, fotografiske værker og aldrig før vist arkivmaterialet forenes i udstillingen på HEIRLOOM.
Udstillingen ‘every time I’ve been an eclipse’ er et spekulativt portræt af Wendy Carlos og har fokus på at undersøge repræsentationens udfordringer, og totalinstallationen udfordrer, hvem der egentlig portrætteres i jagten efter at få information og adgang til at skildre et andet kunstnerskab.
Instruktør: Chu-Li Shewring, Frances Scott
'Wendy' er et filmisk svar på den elektroniske musikinnovator og komponist Wendy Carlos’ arbejde. Værket kredser om en duet for fire hænder på ét klaver. Sammen lærer filmmagerne Frances Scott og Chu-Li Shewring at spille 'Timesteps', der er transskriberet fra det originale partitur, komponeret af Wendy Carlos som respons på Anthony Burgess' bog, 'A Clockwork Orange' (1962), og senere gjort til en del af soundtracket til Stanley Kubricks filmatisering af samme bog fra 1971.
Storbritannien, Canada, 2023
DCP, 38 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Frances Scott
Inden for meteorologien er en aureole et atmosfærisk, optisk fænomen; den synlige indre skive af en korona, frembragt ved diffraktion af lys fra solen eller månen, fra skarpt stjernelys eller planetlys. Værket 'Aureole' sætter fraklippede himmelbilleder fra Scotts tidligere film 'Diviner' (2017) sammen med vocoder-læsninger fra Ursula K. Le Guins roman 'Mørkets venstre hånd' (1969) samt med Chu-Li Shewrings remix af House-nummeret 'Brighter Days' (1992) af Cajmere feat. Dajae.
'Aureole' er på den måde en overgang mellem et tabt kapitel fra 'Diviner' og det senere værk 'Wendy' (2022), et filmfan-brev til komponisten Wendy Carlos, hvis mange interesser omfatter solformørkelsesfotografering.
Filmens varighed svarer til den længste totale solformørkelse, dvs. hvor månen helt dækker solen, og accelererer til et euforisk klimaks
Storbritannien, 2021
DCP, 8 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Frances Scott
I ’PHX [X is for Xylonite]’ betragtes den første halvsyntetiske plastik gennem dens forhold til den industrielle udvikling af fotografi og film.
Cellulosenitrat – Xylonit – blev brugt som basis for råfilm indtil midten af det 20. århundrede, hvor man skiftede til acetat i produktionen. Digital 3D-animation bliver i filmen kombineret med håndbehandlet 16mm-film, bl.a. i form af optagelser fra nedrivningsstedet for den originale 'Parkesine' plastikfabrik i East London.
De flimrende materialer antyder en skæv kærlighedssang. Mellem det organiske og det syntetiske. Optagelser af lyde og stemmer er registreret i shellak –et hårdt materiale især baseret på sekreter fra Coccus Lacca-insektet – og slutteligt transformeret gennem en Vocoder.
Storbritannien, 2019
DCP, 13 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Frances Scott
'Diviner' tager sin titel fra en kort dokumentarfilm 'Diviner Water in Luppitt' (1976), der opbevares i South West Film and Television Archive (SWFTA) i Plymouth.
'Diviner' er et udtryk, der stammer fra det 15. århundrede og bruges til at beskrive en person, der har evnen til at forudsige fremtidige begivenheder, eller for en person, der leder efter vand under jorden ved hjælp af fx en ønskekvist.
Denne idé om at søge efter materie præger værket, som næsten udelukkende er opbygget af levende billedmateriale, som SWFTA rummer, herunder 'bag kulisserne'-optagelser af rollebesætning og crew i filmfortolkninger af 'The Shout' (1979) og 'Far from the Madding Crowd' (1967).
Disse scener drages i forbindelse med beretninger om paranormal aktivitet og hedensk praksis, naturkatastrofer og himmelske begivenheder, produktionsplanter og skovflora, digtere og protester, hvorigennem det sydvestlige landskab beskrives og konstrueres.
Arkivets mangfoldige stemmer signalerer potentielle, divergerende ruter gennem det materiale, de er samlet i, hvilket skaber og afmonterer de fortællinger, der binder dem.
Storbritannien, 2017
DCP, 23 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år