I samarbejde med SixtyEight Art Institute, Artweek, Jim Hobbs og Andrew Hill inviterer Cinemateket til (I)MAGESOUND(S): Et eksperimentalfilmsprogram, der har til formål at arbejde performativt med biografrummet og udforske måder at skabe udvidede filmoplevelser på.
Hobbs og Hill vil sammen med den danske multimedie-kunstner Steffen Levring skabe unikke auditive værker til en række historiske og samtidige 16mm-eksperimentalfilm. Oplev værker af bl.a. Stan Brakhage, Guy Sherwin, Ben Rivers og Bruce Conner.
Se herunder for en kort beskrivelse af aftenens program. Yderligere informationer kan findes på www.sixtyeight.dk og www.artweek.nu
PROGRAM
(I)MAGESOUND(S) er opdelt i fire stykker:
1) Visning af Jim Hobbs’ 16mm-film ’Nature Morte’ (10 minutter).
Med inspiration fra Robert Mapplethorpes blomster-fotografier er ’Nature Morte’ en refleksion over blomsters evne til på samme tid at repræsentere både liv og død. Filmen består af stilleben-blomsterportrætter og arbejder blandt andet med den visuelle skønhed, som den opsatte billedkomposition kan skabe.
2) Visning af et kurateret udvalg af både historiske og samtidige 16mm-eksperimentalfilm. Her vil Hobbs og Andrew skabe nye lydsider til flere af filmene i et forsøg på både at udvide og udforske forholdet mellem billede og lyd.
Det kuraterede udvalg består af følgende film:
Mary Ellen Bute - Rhythm in Light, 1936, 5 minutter (med ny live score)
Stan Brakhage - Garden of Earthly Delights, 1981, 2 minutter (stum)
Bruce Conner - Cosmic Ray, 1961, 4 minutter (original score)
David Leister - Headgear, 1998, 6 minutter (ny live score)
Guy Sherwin & Lyn Loo - Washi 1, 2014, 4 minutter (ny live score)
Hiroshi Yamazaki - Heliography, 1979, 6 minutter (original score)
Ben Rivers - House, 5 minutter (ny live score)
3) Når vi ser film i biografen, tager vi ofte projektoren, der skyder billederne op på lærredet, forgivet. Vi ser billederne, men tænker ikke over de materielle betingelser, som er billedernes forudsætning. I denne del vil Hobbs og Andrew sætte fokus på projektoren som fysisk objekt ved live i salen at optage den maskinelle lyd af projektoren i arbejde. Denne lyd vil blive sendt igennem en mixer, blive manipuleret for så at lade sig forplante auditivt i biografen. Denne del vil vare 10 minutter.
4) Til fjerde og sidste del af programmet vil Hobbs, Hill og Levering lave et performativt værk, der tager op til flere 16mm-projektorer i brug på samme tid – tilsat live improviseret lyd (15 minutter).
Forvent en sanselig og uforudsigelig filmoplevelse, der ikke blot vil udfordre din forståelse af de billeder, vi ser på lærredet, men også din forståelse af rummet, du ser dem i. En sjælden totaloplevelse i avantgardens navn.
Læs mere på www.sixtyeight.dk og www.artweek.nu.
Oscar Pedersen, programmedarbejder / Cinemateket
Instruktør: Jim Hobbs, Mary Ellen Bute, Stan Brakhage, Bruce Conner, David Leister, Guy Sherwin, Lyn Loo, Hiroshi Yamazaki, Ben Rivers
(I)MAGESOUND(S) er et eksperimentalfilmsprogram, der har til formål at arbejde performativt med biografrummet og udforske måder at skabe udvidede filmoplevelser på. Kunstnerne Jim Hobbs og Andrew Hill vil sammen med den danske multimedie-kunstner Steffen Levring skabe unikke auditive værker til en række historiske og samtidige 16mm-eksperimentalfilm. Oplev følgende værker:
Jim Hobbs, Nature Morte, 2015, 10 minutter
Mary Ellen Bute - Rhythm in Light, 1936, 5 minutter (med ny live score)
Stan Brakhage - Garden of Earthly Delights, 1981, 2 minutter (stum)
Bruce Conner - Cosmic Ray, 1961, 4 minutter (original score)
David Leister - Headgear, 1998, 6 minutter (ny live score)
Guy Sherwin & Lyn Loo - Washi 1, 2014, 4 minutter (ny live score)
Hiroshi Yamazaki - Heliography, 1979, 6 minutter (original score)
Ben Rivers - House, 5 minutter (ny live score)
USA, Japan, Storbritannien
16mm, 90 min.
Tilladt for børn over 15 år