Vi skruer tiden tilbage til virkelighedens Nazityskland anno 1943, når vi den 9. maj i samarbejde med Det Danske Kriminalakademi og Goethe-Institut Dänemark byder på historieforskning i topklasse, serie- og justitsmord – og naturligvis film.
Under 2. verdenskrig blev den let retarderede og tvangssteriliserede Bruno Lüdke arresteret, mistænkt for op imod 51 mord, og henrettet uden rettergang. I filmen ’Djævelen kom om natten’ fra 1957 skildrer noir-specialisten og eks-Hollywood-instruktøren Robert Siodmak, hvordan den formodede seriemorder Lüdke hærgede, men også hvordan andre blev knust i jagten på hurtigt at finde skyldige – og hvordan kriminalkommissær Axel Kerstens indsigter falder i dårlig jord hos de nazistiske myndigheder.
Som et unikt oplæg til filmen har vi inviteret de tyske historikere Axel Dossmann og Susanne Regener til at fortælle om de faktuelle hændelser – og de er ikke mindre grufulde. I bogen ’Fabrikation eines Verbrechers’ (’Konstruktionen af en forbryder’) viser de to nemlig, hvordan den mentalt svage Bruno Lüdke var uskyldig, men blev indskrevet i medicinske og politiserede forestilling om ’det onde’, som virker håbløst forældede i dag.
Bogen har Lüdke som case, men den er et stykke mediehistorie med langt bredere relevans. Den viser, hvordan eftertidens medier og offentlighed har produceret ’fakta’ til at omskrive historien på vidt forskellige måder, og at vi trods videnskabsoptimisme og oplysnings-iver til enhver er påvirket af massehysteri, metode og ideologi. Parret gør os klogere på både Lüdke, nazisme og mentalitetshistorie gennem et 30 minutters illustreret foredrag, der foregår på dansk og engelsk.
Formand for Det Danske Kriminalakademi Steen Bille introducerer Axel Dossmann og Susanne Regener og modererer efterfølgende en 30 minutters diskussion. Efter pausen, hvor Goethe-Institut Dänemark byder på et glas vin i Asta Bar, viser vi Robert Siodmaks film. Samlet varighed: 195 min.
Billetpris: 95/65 kr. – kun salg, ingen reservation.
Instruktør: Robert Siodmak
I Nazityskland under 2. verdenskrig er en seriemorder løs, og en uskyldig mand, Willi Keun, bliver arresteret. Kriminalkommissær Axel Kersten opsporer den rigtige morder, Bruno Lüdke, men opklaringen huer ikke nazisterne. For hvad siger det om regimets effektivitet, hvis en seriemorder har kunnet gå fri i årevis?
’Djævelen kom om natten’ er baseret på en virkelig sag, hvor den mentalt udfordrede kusk Bruno Lüdke blev arresteret, mistænkt for mindst 51 ofre i en femten år lang periode frem til 1943 og henrettet uden rettergang.
I Nazityskland under 2. verdenskrig er en seriemorder løs, og en uskyldig mand, Willi Keun, bliver arresteret. Kriminalkommissær Axel Kersten opsporer den rigtige morder, Bruno Lüdke, men opklaringen huer ikke nazisterne. For hvad siger det om regimets effektivitet, hvis en seriemorder har kunnet gå fri i årevis?
’Djævelen kom om natten’ er baseret på en virkelig sag, hvor den mentalt udfordrede kusk Bruno Lüdke blev arresteret, mistænkt for mindst 51 ofre i en femten år lang periode frem til 1943 og henrettet uden rettergang.
Siodmaks sindbillede på SS-staten blev i 1950’ernes Tyskland fejret som et opgør med den nazistiske fortid. Filmen er på én og samme tid en kunstners kommentar til Tysklands omgang med fortidens nazisme, og samtidig tilhører den true crime-genren, fordi den bygger på en sag, der rækker tilbage til 1940'ernes arkivmateriale.
Tyskfødte Robert Siodmak havde tidligere instrueret film noir-mesterværker som ’The Killers’ (1946) i Hollywood. Men i den tyske ’Djævelen kom om natten’ transformerer han detektivplottet til en bredere – og mere foruroligende – fortælling om politisk hykleri, propaganda og moralsk ligegyldighed. Det er nærmest ironisk, at eftertiden har fundet, at også Bruno Lüdke formentlig var uskyldig. Justitsmord er ikke gået af mode.
Filmen blev nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, og det er første gang i mange år, at vi viser filmen i Cinemateket.
Tyskfødte Robert Siodmak havde tidligere instrueret film noir-mesterværker som ’The Killers’ (1946) i Hollywood. Men i den tyske ’Djævelen kom om natten’ transformerer han detektivplottet til en bredere – og mere foruroligende – fortælling om politisk hykleri, propaganda og moralsk ligegyldighed. Det er nærmest ironisk, at eftertiden har fundet, at også Bruno Lüdke formentlig var uskyldig: Justitsmord er ikke gået af mode!
Filmen blev nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, og det er første gang i mange år, at vi viser filmen i Cinemateket.
Medvirkende: Claus Holm, Annemarie Düringer, Mario Adorf
Original titel: Nachts, wenn der Teufel kam
Tyskland, 1957
16mm, 105 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år