Filmsymfonien er en genre, der er omtrent lige så gammel som de levende billeder. Et af de mest berømte eksempler er den tyske instruktør Walter Ruttmanns ’Berlin, die Sinfonie der Grossstadt’ (1927), men talrige andre værker falder også inden for denne kategori, der måske kan betragtes som en blanding af visuel musik og filmmediets svar på street photography. Vi har samlet en god håndfuld amerikanske værker fra perioden 1921-86, der alle har New York som motiv.
Instruktør: Charles Sheeler, Paul Strand
’Manhatta’ er skabt af de to stillfotografer Charles Sheeler og Paul Strand (førstnævnte desuden maler), og den regnes for at være en af de betydeligste tidlige amerikanske eksperimentalfilm. Med et ekspressionistisk filmsprog og anvendelse af ofte ukonventionelle kameravinkler skildrer de to filmmagere New York som en moderne metropol, hvor selve arkitekturen og bygningernes skala sætter rammerne for menneskets vilkår i det 20. århundrede – temaer, der allerede slås an i det indledende citat fra Walt Whitmans digt “City of Ships”: “City of the world (for all races are here) / City of tall facades of marble and iron, / Proud and passionate city.”
USA, 1920
DVD, 10 min.
Uden dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: D.A. Pennebaker
I samme periode, hvor Robert Frank, Saul Leiter og andre stillfotografer udviklede en ny generations bud på det såkaldte street photography, optog den senere Direct Cinema-pioner D.A. Pennebaker sin allerførste film, en forelsket hyldest til Manhattans dynamik, tempo og arkitektur – tilrettelagt som en impressionistisk skildring af en togrejse gennem storbyen. På lydsporet høres Duke Ellingtons komposition, der har givet navn til filmen. I en vis forstand en musikvideo, før dét begreb fandtes.
USA, 1953
DVD, 5 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Stan Brakhage
I 1955 engagerede assemblage-kunstneren Joseph Cornell en ung og ukendt filmmager ved navn Stan Brakhage til at realisere en filmidé: At dokumentere indtryk fra en tur med en af Manhattans højbaner, Third Avenue Elevated Train, inden linjen blev nedlagt. Brakhage vendte tilbage med en 6 minutter lang film med titlen ’The Wonder Ring’, som imidlertid ikke faldt i Cornells smag. Brakhage beholdt derfor sin version, mens Cornell nogle år senere skabte sin egen, fortrinsvis af det tiloversblevne materiale, som vises enten spejlvendt eller afspillet baglæns (et hint: Læs titlen på Cornells film bagfra). Vi viser Brakhages oprindelige vision.
USA, 1955
16mm, 4 min.
Uden dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Shirley Clarke
Shirley Clarke drømte oprindelig om at blive danser, men endte med at omsætte sin passion for krop, bevægelse og scenebilleder til en række film med fokus på dans og dynamik (inden hun i 1960’erne bevægede sig andre steder hen som filmmager). I sine allerførste film fokuserede hun på egentlig koreografi, men i ’Bridges-Go-Round’ fra 1958 var det i stedet kameraet og byens scenerier – nærmere bestemt Manhattans broer – der blev bragt til at danse.
USA, 1958
16mm, 8 min.
Uden dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Peter Emanuel Goldman
Mens flere af de øvrige Manhattan Symfonier hylder modernismen og arkitekturen og viser storbyens overvældende dimensioner i totaler, zoomer Peter Emanuel Goldman ind på menneskemylderet, på de klaustrofobiske byrum og på den angst, stress og fremmedgørelse, der kan følge med ophobningen af alt for mange menneskeskæbner på en begrænset plads. Det er en verden, hvor følelser og seksualitet er henvist til reklamer, magasiner og film, og hvor gadebilledet er præget af tilknappede ansigter på vej alle og ingen steder hen. Men også en mangfoldig og kontrastfyldt verden, som i den begavede filmmagers optik lader sig omsætte til sanselige billeder sammensat i en musikalsk og dynamisk montage.
USA, 1964
DVD, 15 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Jem Cohen
Jem Cohen er ikke mindst kendt for de musikvideoer, han har instrueret for rockgruppen R.E.M. Derudover skabte han sig i 1980’erne et navn inden for videokunsten med en række poetisk grynede sort/hvide værker, ofte optaget på Super 8 eller 16mm film. Men direkte adspurgt føler Cohen sig allermest i familie med 1920’ernes filmsymfonier à la tyske Walter Ruttmanns ’Berlin, die Sinfonie der Grossstadt’ (1927) eller russiske Dziga Vertovs ’Manden med kameraet’ (1929). For Cohen er virkelighedens (by)landskaber det primære råmateriale. Og i ’This is a History of New York’ forholder han sig desuden til en litterær klassiker – Washington Irvings ejendommelige roman ’A History of New York’ fra 1809, i hvilken en af pointerne er at vise, hvordan historien altid gentager sig, og hvordan alle de perioder, vi tror at have lagt bag os, til enhver tid eksisterer side om side i en storby som New York.
USA, 1988
Betacam, 23 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år