Inden filmen ’Orlando’ er der oplæg ved psykolog Trine Cervin: ‘Hvad kan samfundet lære af neurodivergente perspektiver på kønsidentitet?’
I dag lever vi i en verden, hvor seksualitet og kønsidentitet ofte forstås og formidles ud fra et neurotypisk perspektiv. Men hvad sker der, når neurotypiske lytter til neurodivergente erfaringer? Hvilke nye indsigter kan det give – ikke kun om seksualitet, men også om os selv og den måde, vi møder hinanden på?
Dagens oplægsholder, Trine Cervin, har i mange år arbejdet som pædagogisk seksualvejleder inden for specialområdet. Hun har set, hvordan neurodivergente mennesker oplever og udtrykker deres seksualitet på måder, der ofte udfordrer gængse forståelser. I sit arbejde bygger hun bro mellem de personlige oplevelser og den faglige vejledning, som fagprofessionelle skal kunne give.
Men én ting står klart: Læring går begge veje. Når vi ser seksualitet i et bredere perspektiv og møder mennesker ud fra et helhedsorienteret syn, kan vi ikke kun vejlede bedre – vi kan også selv lære noget værdifuldt.
Trine er uddannet seksualvejleder, cand. pæd. i pæd. psyk. og medforfatter til bogen ‘Autisme og seksualitet – Hvordan’.
Oplægget varer 20 minutter og foregår på dansk.
MERE OM FILMEN:
Filmen ‘Orlando’ er interessant i På spektret-sammenhæng, fordi den både i form og indhold tænker ud af boksen; noget som autister er berømte – og berygtede – for at gøre.
Og så er emnet køn og kønsidentitet, der undersøges filmisk i ’Orlando’ noget, som er relevant for en stor andel af neurodivergente, for hvem den traditionelle opdeling i mand/kvinde slet ikke er dækkende.
Tilda Swinton, der spiller den karismatiske, gennemgående hovedrolle, ser i øvrigt sig selv som ”queer” og afviser faste grænser mellem kønnene.
Instruktør: Sally Potter
Tilda Swinton yder en i særhed vild og imponerende indsats som den unge adelsmand Orlando, der af Dronning Elizabeth beordres til aldrig at ældes og derfor lever gennem fire århundreder – og skifter køn undervejs.
Rollen gav Swinton sit gennembrud hos det bredere publikum. Historien om den romantiske og androgyne figur, der oplever hjertesorg, venskab, stormende forelskelse, kønsdiskrimination og endelig frigørelse, fortælles med humoristisk vid, nærhed og elegance.
Det er meget mere end blot en periodefilm. Fortællingen handler om 'nu-hed', og fiktionen brydes ved, at Orlando henvender sig direkte til kameraet – Swintons insisterende blik inddrager tilskueren i absolut fortrolighed.
Potter er tro mod Virginia Woolfs feministiske og modernistiske roman fra 1928, men tager sig samtidig stor kunstnerisk frihed. Hun smider ekstra kul på kønsdiskussionen ved at lade Quentin Crisp spille Dronning Elizabeth, og forlænger handlingen fra 1928 til 1992, fordi det var Woolfs pointe at slutte fortællingen i nutiden.
Medvirkende: Tilda Swinton, Billy Zane, John Wood, Quentin Crisp
Storbritannien, Rusland, Italien, Frankrig, Holland, 1992
DCP, 94 min.
Danske undertekster
Tilladt for alle
Lørdag 10. maj
16:00
‘Orlando’ m. intro v. Peter Skovfoged Laursen