Med ’The Nowhere Inn’ kommer du tæt på fænomenet Annie Clark aka St. Vincent ad veje, som mildest talt ikke løber gennem den almindelige rockgeografi. For er der noget St. Vincent hader, så er det skabelontænkning. Såvel når det gælder sangskrivning, seksualitet, privatliv og kunstnerisk output. Så forvent ikke historien om pigen fra the Polyphonic Spree, der blev tour-musiker for Sufjan Stevens og til sidst fandt sig selv. Forvent ikke fortællingen om et forsømt skilsmissebarn, hvis far blev langtidsfængslet for hvidvaskning og anden grov økonomisk kriminalitet. Forvent slet ikke en klassisk rockumentary med en stribe snakkehoveder, der forløser fortællingen oven på et lag af pænt afstøvede arkivbilleder. Det hér er en mockumentary, som begynder på bagsædet af en limousine i en ørken i en iscenesættelse, der er en David Lynch værdig, og som fortsætter backstage i et hyper-stiliseret univers og herefter morfer til en metakritisk beretning om en skæv, supersensibel kunstnersjæl, som ikke lader sig styre af nogetsomhelst – slet ikke veninden og kollegaen Carrie Brownstein, som ’rejsen’ igennem forsøger at få hovedpersonen på ret kurs.
Anya Mathilde Poulsen, medstifter af netværket HUN SOLO og forfatter til den spritnye bogudgivelse ‘Vilde kvinder, mørke toner’, stiller inden filmen skarpt på St. Vincent.
Instruktør: Bill Benz
Med ’The Nowhere Inn’ kommer du tæt på fænomenet Annie Clark aka St. Vincent ad veje, som mildest talt ikke løber gennem den almindelige rockgeografi. For er der noget St. Vincent hader, så er det skabelontænkning. Såvel når det gælder sangskrivning, seksualitet, privatliv og kunstnerisk output. Så forvent ikke historien om pigen fra the Polyphonic Spree, der blev tour-musiker for Sufjan Stevens og til sidst fandt sig selv. Forvent ikke fortællingen om et forsømt skilsmissebarn, hvis far blev langtidsfængslet for hvidvaskning og anden grov økonomisk kriminalitet. Forvent slet ikke en klassisk rockumentary med en stribe snakkehoveder, der forløser fortællingen oven på et lag af pænt afstøvede arkivbilleder. Det hér er en mockumentary, som begynder på bagsædet af en limousine i en ørken i en iscenesættelse, der er en David Lynch værdig, og som fortsætter backstage i et hyper-stiliseret univers og herefter morfer til en metakritisk beretning om en skæv, supersensibel kunstnersjæl, som ikke lader sig styre af nogetsomhelst – slet ikke veninden og kollegaen Carrie Brownstein, som ’rejsen’ igennem forsøger at få hovedpersonen på ret kurs.
Medvirkende: St. Vincent, Carrie Brownstein, Dakota Johnson, Toko Yasuda
USA, 2020
DCP, 91 min.
Engelsk dialog
Tilladt for alle