Kom med ind i psykoanalysens og den surrealistiske films frugtbare parringsdans i selskab med to af de allermest berømte og berygtede kortfilm fra surrealismens glansperiode – signeret Buñuel, Dali og Dulac.
Der vil blive fremført livemusik til filmene ved theremin-musikeren Kristoffer Rosing-Schow.
Inden visningen vil filmenes psykoanalytiske potentiale blive udfoldet af Brian Benjamin Hansen med særligt fokus på ”frie associationer” som et mulighedsrum mellem psykoanalysen og surrealismen. Oplægget er på dansk og varer ca. 30 minutter.
MERE OM OPLÆGSHOLDEREN
Brian Benjamin Hansen er docent ved professionshøjskolen VIA University College. Han har kultur og sundhed samt videnskabsteori og vidensformer som sine primære felter.
”Jeg vil fokusere på ”frie associationer” som et slags mulighedsrum mellem psykoanalysen og surrealismen. Det involverer primærprocesser, drømmelogik, drømmearbejde og meget andet. Jeg ved klart mere om psykoanalysen end surrealismen, og ’Den andalusiske Hund’ har jeg simpelthen aldrig turdet se. Jeg får det simpelthen dårligt, når jeg tænker på de scener med øjet! Men det er måske en god lejlighed til lidt selvanalyse også,” siger han med et smil.
MERE OM LIVE-MUSIKKEN:
Filmene akkompagneres live af Kristoffer Rosing-Schow, der er uddannet fra Rytmisk musikkonservatorium i 1998 og kan spille saxofon, klarinet, diverse fløjter, sav, ukulele, theremin m.m. Han leder saxofon-kvartetten Saxopaths (www.saxopaths.dk) og den filmmusikinspirerede sekstet The Counterfictionals (www.counterfictionals.dk), der tidligere har optrådt i Cinemateket, og lever desuden af at undervise i musik.
“Jeg elsker musik ligesom Onkel Joakim elsker penge,” siger Kristoffer Rosing-Schow. ”Elsker at lytte til det, at være i nærheden af det, at svømme i det og kaste det op over hovedet på mig. Jeg kan lide at spille på mange forskellige instrumenter. Musik er ligesom mennesker. Hvis man lytter grundigt nok, finder man altid noget interessant. Og hvis man umiddelbart er frastødt, finder man sandsynligvis noget endnu mere interessant.”
Instruktør: Luis Buñuel
Et øje skæres op, myrer vrimler ud af hænder og drømmelogik – eller mangel på samme. Det første samarbejde med kunstneren Salvador Dalí affødte en mareridtsagtig sekvens af voldsomme freudianske billeder, hvor ethvert meningsskabende element bevidst blev klippet ud. Psykoanalysen skulle være den eneste mulige metode til at finde sans eller samling i værket. Filmen blev finansieret af Buñuels mor, klippet i hans køkken og tænkt som et frontalangreb på den franske intellektuelle elite, der til den unge Buñuels store skuffelse modtog filmen med kyshånd. I dag regnes værket med rette som en af historiens vigtigste kortfilm, der gav publikum en helt ny måde at se film på.
Medvirkende: Pierre Batcheff, Simone Mareuil, Jaime Miravilles, Luis Buñuel
Original titel: Un chien andalou
Frankrig, 1928
DCP, 17 min.
Engelske mellemtekster
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Germaine Dulac
Efter på impressionistisk vis at have arbejdet med skildringen af subjektive oplevelser i et udpræget feministisk lys bevægede Germaine Dulac sig med 'Præsten og konkylien' mod surrealismens fokus på drømmen. Den fragmenterede film, der er baseret på et manuskript af Antonin Artaud, var med sine erotiske visioner og vægten på den visuelle lyrik uhyre kontroversiel i sin samtid. Den britiske censur forbød filmen med ordene: "Hvis denne film overhovedet har en mening, er den uden tvivl kritisabel".
Medvirkende: Alex Allin, Genica Athanasiou, Lucien Bataille
Original titel: La coquille et le clergyman
Frankrig, 1928
35mm, 35 min.
Uden dialog
Tilladt for børn over 15 år