Den moderne western

Anderledes repræsentation og et feminint blik

1. jul - 30. sep

I et år med amerikansk præsidentvalg - og hvor populære popstjerner som Beyoncé og Taylor Swift omfavner countrymusikken og rider med på westernbølgen - kigger vi mod vest på den moderne western, der er med til at forme vores forestillinger om USA.

Westernfilmen har med sine myter om the frontier og den heltemodige hvide mand været én af de mest sejlivede filmgenrer i Hollywood. Westernmyten har medvirket til at skabe vores forestillinger om Amerika - med dets åbne vidder - som et endeløst mulighedernes land. Men i starten af 1970’erne blæste der nye vinde i Hollywood, blandt andet fordi skildringen af kvinder og indfødte amerikanerne i de traditionelle westerns ikke længere kunne forsvares.

Genren fik et mindre comeback med Kevin Costners ’Danser med ulve’ (1990), der kritiserede civilisationens manglende respekt for naturen, og Clint Eastwoods ’De nådesløse’ (1992), som skrællede al voldsglamour bort. I 2000 instruerede Kevin Costner den fine ’Open Range’ som en kærlig hyldest til westerngenren. Westernfilmen nægter at dø, og nu har Costner endnu engang genoplivet cowboyfilmen med sin kulørte tv-serie ’Yellowstone’ og den kommende storfilm i to dele ’Horizon: An American Saga’, der får dansk biografpremiere 27. juni og 15. august. Manuskriptet til ’Yellowstone’ er skrevet af Taylor Sheridan, der instruerede den fremragende ’Wind River’ (2017), som foregår på et indianerreservat. Costner og Sheridan er om nogen synonyme med moderniseringen af genren. Et andet aktuelt eksempel er Viggo Mortensen, der i sin seneste film ‘Til verdens ende‘ prøver kræfter med westerngenren. Hans anden spillefilm handler om den stærke, selvstændige Vivienne, spillet af Vicky Krieps, som forelsker sig i en immigrant og følger ham til et ufrugtbart hjørne af Nevada.

Ét af de elementer, der karakteriserer de moderne westerns er, at feminine erfaringer er mere i fokus, og repræsentationen en anden. De indfødte indianere indgår ikke længere kun som en hujende horde, der rider ned ad en bakketop for at angribe nybyggerne, men er til stede som oprindelige folk med deres egen stolte kultur, som det ses i f.eks. ’Wind River’, tv-serien ’Yellowstone’ og Scorseses ’Killers of the Flower Moon’. Nogle westerns foregår sågar i Australien, og i 'Sweet Country' spiller aborigineren Hamilton Morris en fremtrædende, handlende karakter.

Markante kvindelige instruktører har desuden i de senere år taget afsæt i westerngenren, herunder Jane Campion, Kelly Reichardt og Chloé Zhao. De har i deres film budt ind med følsomme og sanselige skildringer af livet i Det Vilde Vesten. Hertil kommer, at det traditionelle maskuline ideal, der dyrker machohelten, nuanceres i film som ’Brokeback Mountain’, 'First Cow' og ’The Sisters Brothers’, der alle hylder, dyrker og genopfinder cowboyfilmen med overraskende ømme skildringer af mandeforhold.

Westerngenren giver på godt og ondt indsigt i den amerikanske selvforståelse. Det virker indlysende at kaste blikket mod vest i et år med amerikansk præsidentvalg og i en tid, hvor tilbedte popstjerner som Beyoncé og Taylor Swift med cowboystøvler- og hatte omfavner countrymusikken og rider med på westernbølgen, da westerns i den grad har formet vores forestillinger om USA.

Jesper Andersen, Lone N. Sardemann og Christian Hansen, programredaktører / Cinemateket

Køb billetter

Tirsdag 17. september
16:30

Billetter

Mandag 23. september
16:30

Billetter

Mandag 23. september
21:00

Billetter

Mandag 30. september
19:15

Billetter

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
oktober
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
27 28 29 30 31 1 2
november
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30