"Go ahead, make my day"
Vi fortsætter vores Eastwood-kavalkade i september og oktober. Oplev nogle af hans mest farverige roller og hans første film som instruktør.
En af grundpillerne i Clint Eastwoods filmværk er temaet om manden, der tilsidesætter alt for sit arbejde: Familie, venner og almindelige skrupler.
Et af de tidligste eksempler er ’Dirty Harry’, hvor Eastwood indtager rollen som den egenrådige San Francisco-betjent Harry Callahan, der – fuld af foragt over for myndighederne og med pege-fingeren solidt placeret på Magnum-aftrækkeren – sætter sig for at fange de mest nederdrægtige forbrydere.
Figuren var en slags amerikansk gentænkning af den antihelt, Eastwood havde portrætteret hos Sergio Leone, men den passede også godt ind i en tid præget af koldkrigsparanoia og stigende mistillid til regeringen. Helten er mere barsk, end vi er vant til det fra en typisk Hollywood-film, og til dem, der forsøger at standse Harry, er svaret: ”Go ahead, make my day”.
1970’erne var årtiet, hvor Eastwood udviklede sin macho-persona til fulde med en række actionfilm, der var båret af hans skuespil og screen presence. Det kom efter ’Ørneborgen’, hvor han måtte slås med Richard Burton om op-mærksomheden. Samtidig debuterede han som instruktør med den stilige thriller ’Mørkets melodi’, der indledte et nyt kapitel i karrieren. Her ses Don Siegel, der stod bag den første ’Dirty Harry’-film, i en vigtig birolle.
Denne del 2 af vores Eastwood-retrospektiv inkluderer også to senere mandeportrætter, nemlig ’Elitesoldaten’ og ’A Perfect World’, hvor Eastwood leger med sin vante selvfremstilling – som henholdsvis bister Korea-veteran og ensom Texas Ranger. Bemærk at vi viser Eastwoods seneste epos ’Richard Jewell’ som Månedens Film i oktober.
Tobias Lynge Herler, programredaktør / Cinemateket
Peter Christian Rude, programmedarbejder / Cinemateket