indtager København 10.-16. februar
Copenhagen Asian Film Festival er en ny årlig kulturbegivenhed i Danmark. I år finder den sted fra 10. til 16. februar. Se bl.a. fem film fra det legendariske Shaw Brothers Studio i Hongkong.
Copenhagen Asian Film Festival er en ny årlig kulturbegivenhed i Danmark. Vi byder på et bredt udvalg af de allerbedste asiatiske film – både de største blockbustere (nye og gamle) og prisvindere i forskellige genrer. Alt sammen for at give dig et indtryk af, hvad fremtiden på filmscenen kan bringe.
I løbet af syv dage i februar sigter festivalen derudover mod at skabe en bred vifte af kulturelle oplevelser i gaderne, kunstgallerier, biblioteker, museer, restauranter og klubber. Det handler om at udvide kultur-horisonterne og vise den asiatiske kulturs mange nuancer.
Visionen bag Copenhagen Asian Film Festival er ambitiøs: At skabe en platform, hvor vi fejrer den asiatiske kulturarv i alle dens mange former – film, kunst, dans, design, mad og musik – samt skabe et mødested for publikum, kunstnere, distributører, producenter, erhvervsfolk og andre beslutningstagere. Kort sagt alle, som kunne tænke sig at hjælpe med at bygge bro mellem Asien og Danmark.
Copenhagen Asian Film Festival 2020 finder sted fra 10. til 16. februar.
Cinemateket byder under festivalen på både Hongkong-genrefilm, arthouse fra Taiwan, japanske pink movies og temadage om Malaysia og Filippinerne.
Se det fulde program på cinemateket.dk og caff.dk – og læs om det Hongkong-baserede filmstudie ’Shaw Brothers’ på de kommende sider og den taiwanesiske filmskaber Tsai Ming-liang andetsteds på hjemmesiden.
----------------------------------------
SHAW BROTHERS
5 PERLER MED IKONET GORDON LIU
----------------------------------------
Copenhagen Asian Film Festival og Cinemateket byder på en femdobbelt hyldest til et af Asiens mest folkekære filmstudier – og til en af dets mest røvsparkende koryfæer.
Shaw Brothers Studios står den dag i dag som indbegrebet af Hongkong-guldalder, og særligt i 1970’erne var studiet normsættende for kampsportsfilm. Titler som ‘The One-Armed Swordsman’, ‘The Five Venoms’ og ‘The Flying Guillotine’ er ABC-stof for genre-aficionados, og indflydelsen på Hollywood har været så enorm, at næsten alle kender filmenes motiver og stil – uden måske at være klar over det. Mange af Tarantinos film og hits som ‘Kung Fu Panda’ og ‘Tiger på spring, drage i skjul’ hylder og citerer Shaw Brothers-film.
RUNJE, RUNME, RUNDE OG RUN RUN
Historien starter med et usædvanligt broderskab med usædvanlige navne. Runje, Runme, Runde og Run Run — alle med efternavnet Shaw – tjente deres første seddelbundter i 1920’ernes Shanghai. Dengang var byen et buldrende finanscentrum, og brødrene kastede sig bl.a. over filmproduktion. Efter Japans militære aggressioner mod Shanghai i 1930’erne blev virksomheden flyttet til Hongkong, der i mangt og meget overtog byens status som Østens Paris – en kosmopol med svimlende vækst og swingende kulturliv.
Fra 1950’erne og frem til 1980’erne var Shaw Brothers Ltd. Det største filmproduktionsselskab i Hongkong. Studiet producerede film i alle genrer, men er først og fremmest kendt for sine flere hundrede kung fu-film, der dannede skole og inviterede til sequels, remakes, spinoffs – og ripoffs.
Det er herfra, den ikke spor realistiske tisch-lyd af næveslag stammer. Herfra drengenes seje kung fu-positurer fra din skolegård har deres udspring. Herfra talrige dræbervåben, fingertricks og skaldede vismænd i høje bjerge kommer. Men der er også mange ægte juveler på hylderne: Film, hvor actionkoreografi bliver til kunst. Hvor farve, klipning, musik og opfindsomhed får fri line. Hvor skuespillet får karakter og dybde.
HÆDERSPRIS TIL GORDON LIU
Her kommer årets prismodtager på Copenhagen Asian Film Festival ind i billedet: Den kinesiske kampsports-skuespiller Gordon Liu (f. 1951), der modtager festivalens Lifetime Achievement Award.
Gordon Liu blev født den 22. august, 1951 i Guangdong, Kina. Hans oprindelige navn var Sin Kam-hei. I sin ungdom pjækkede han fra skole for at træne i kinesisk kampsport uden sine forældres viden. Han startede sin filmkarriere som stuntmand hos instruktøren Liu Chia-liang og blev siden forfremmet til kampsports-instruktør, inden han fik sin første rigtige filmrolle i ‘5 Shaolin Masters’ (1974).
Han blev for alvor berømt, da han spillede hovedrollen som Shaolin-helten San Te i filmen ‘36th Chamber of Shaolin’ (1978), som med tiden skulle vise sig at blive en signatur-rolle: ærværdig og retfærdig, maskulin og akrobatisk, cool – og hurtigere end lyset.
SØG DIT EGET LANDS KULTUR
“Plottet handler om en teenager, der protesterer mod Manchuriets regering og Ching-dynastiet, og så lærer han Shaolin kung fu. Jeg tror, at folk stadig sætter pris på filmen på grund af dens ægthed. Dels med kung fu, der udføres uden kameratricks, og dels hvordan der er logik og filosofi bag det at lære kung fu: Man skal stræbe efter at holde fast i det, man tror på,” sagde Gordon Liu til CNN i 2007 om filmens enorme betydning.
”I 1970’erne var kung fu-helte anerkendte. De lærte os ikke at begå forbrydelser, beskytte folket osv. Filmene var snarere sociale lektioner end underholdning. (…) Hvad enten du er Hongkong-borger eller kineser, skal du kende dit eget lands helte. Men teenagere i dag, fx min egen teenagesøn, ved ikke noget om kinesiske helte eller kulturen bag. De kender bare Spiderman og Harry Potter og den slags. Jeg håber inderligt, at alle søger at forstå deres eget lands kultur, ellers mister vi den en dag.”
OVER 100 ROLLER
Siden da har Gordon Liu medvirket i over 100 film – heriblandt roller ‘Kill Bill 1+2’, inden han i 2013 trak sig fra rampelyset efter et slagtilfælde, der efterlod hele hans højre side lammet. Men han lever og har det efter omstændighederne godt.
Copenhagen Asian Film Festival dedikerer denne serie til en af filmverdenens levende legender. Serien består af Gordon Lius egne fem yndlingsfilm, alle instrueret af hans mentor, den mesterlige instruktør og koreograf Liu Chia-liang (også kendt under navnet Lau Kar-leung).
Billetter koster 95 kr., og alle film vises med kort instruktion.
Copenhagen Asian Film Festival
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket