Kina under forandring

Nostalgi og fremtidsdrømme 1960-2020

6. jun - 6. jul

Oplev et andet Kina end det, du kender fra medierne: Nutidige, uafhængigt skabte film, der længes efter en tabt fortid, samtidig med at de nervøst drømmer om en fremtid, ingen kender. I tillæg en stribe gratis talks med Kina-eksperter.

Oplev et andet Kina end det, du kender fra medierne: Nutidige, uafhængigt skabte film, der længes efter en tabt fortid, samtidig med at de nervøst drømmer om en fremtid, ingen kender.

I de seneste 60 år har Kina, både politisk, kulturelt og socialt, undergået overvældende forandringer.

De fleste af de instruktører, vi kender i Vesten (bl.a. Chen Kaige og Zhang Yimou fra den såkaldte Femte Generation), har oplevet at få forbud mod at arbejde i Kina, fordi deres film indeholdt idéer, som truede den officielle ideologi. Disse instruktører havde allerede i deres ungdom oplevet flere monumentale historiske begivenheder: Udviklingen op til Kulturrevolutionen, hvor Maos lille røde bog blev til en Bibel, og den sociale vrede, som til sidst udløstes i opstanden på den Himmelske Freds Plads.

Med denne serie sætter vi fokus på den efterfølgende generation af kinesiske filminstruktører, som lever i det moderne Kina med øget vestlig indflydelse. De nutidige, uafhængigt skabte film, som udgør denne serie, har to ting til fælles: De længes efter en fortid, som for evigt er tabt, samtidig med at de nervøst drømmer om en fremtid, ingen kender.

Vi sætter fokus på de uhørte stemmer og ser bort fra, hvad det Kommunistiske Parti lige har fundet på, eller hvad Xi Jinping eller andre statsledere netop har sagt om hinanden. Filmenes instruktører udtrykker den nye generations følelser, forelskelser og drømme – som ofte spejler vores, selvom de kommer til udtryk på forskellig måde.

Filmenes handlinger udspiller sig fra 1960’erne og op til vore dage. Et interessant gennemgående motiv er de unge flanører, som spadserer rundt i byen uden mål og med – tilsat den hvileløshed, der er uundgåelig, når et land udvikler sig så hurtigt, at befolkningen ikke kan følge med.

Kina er stadig til en vis grad afskåret fra resten af verden på grund af intern censur og fordrejet nyhedsrapportering uden for landets grænser. Det er med til at bestyrke fordomme, og med corona-pandemien, som opstod i Wuhan, har ikke hjulpet. Seriens mange supplerende foredrag ser bl.a. på den mulige dæmonisering, på demografiske og kulturelle skred – og på kunstneriske resultater.

Vores håb med serien er at give det danske publikum en mulighed for at se et andet Kina end det, de er vant til at se.



Serien præsenteres i samarbejde med DIIS (Dansk Institut for Internationale Studier), TORS (Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet), Copenhagen Architecture Film Festival og CAFF (Copenhagen Asian Film Festival).

Amanda Curdt-Christiansen, filmformidler
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
oktober
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
27 28 29 30 31 1 2
november
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
december
1 2 3 4 5 6 7