Da Danmark var Hollywood
Velkommen til første udgave af København Stumfilmfestival. En festival, der præsenterer såvel store klassikere som mindre kendte værker, genfundne filmstrimler og inviterer til workshops.
Dansk film spillede en central rolle på verdensplan i begyndelsen af det 20. århundrede, såvel forretningsmæssigt som kunstnerisk. Selskaberne Nordisk Films Kompagni og Palladium udsendte spillefilm på samlebånd.
Med tonefilmens gennembrud i begyndelsen af 1930’erne blev de fleste lydløse film kasseret, og man regner med, at kun ca. 20 procent af de danske stumfilm er bevaret. Ved hjælp af støtte fra Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og A. P. Møller Fonden er Det Danske Filminstitut i gang med at digitalisere hele den danske stumfilmarv, der består af omkring 415 titler.
En række af filmhistoriens smukkeste, morsomste og visuelt mest raffinerede film blev produceret før talefilmens gennembrud, men kendskabet til ’den stumme kunst’ er ikke længere stort. Det vil Filminstituttet gerne ændre på via den omfattende digitaliserings- og formidlingsindsats og via den nye København Stumfilmfestival.
Torsdag den 16. januar sætter vi fokus på stumfilmtidens store nordiske instruktører (Carl Th. Dreyer, Mauritz Stiller og Victor Sjöström), og fredag den 17. januar præsenterer vi nogle af de divaer, der dominerede den stumme kunst og ’talte’ til publikums følelser (Asta Nielsen, Pola Negri og Valeria Creti). Lørdag den 18. januar inviterer vi til familiedag med Chaplins ’Cirkus’, Buster Keaton-børnekoncert, Gøg & Gokke Galla og filmhistoriens første Jurassic Park-film, introduceret af Jakob Stegelmann. Søndag den 19. januar står programmet på mysterier og detektivarbejde i selskab med Hitchcock, Sherlock Holmes og den internationalt berømmede filmhistoriker og entertainer Serge Bromberg.
København Stumfilmfestival skal være en festival for alle og en festival, der præsenterer såvel store klassikere som mindre kendte værker og genfundne filmstrimler. Samtidig afholder Cinemateket workshops under festivalen om kunsten at identificere og digitalisere stumfilm. De fleste forestillinger har ekspertintroduktion og alle vil – som i stumfilmtiden – blive akkompagneret af musik (enten live eller soundtrack).
Festivalen åbner den 15. januar med F. W. Murnaus tidligst overlevende film ’Elskovs Magt’/’Der Gang in die Nacht’, der havde premiere i 1920 og har markante danske aftryk foran og bag kameraet. Forestillingen præsenteres i samarbejde med Goethe-Institute Dänemark som en del af det tysk-danske kulturelle venskabsår 2020. Filmen bliver introduceret af Stefan Drößler, leder af München Filmmuseum, der har restaureret og digitaliseret filmen. ’Elskovs Magt’ akkompagneres af den internationalt kendte engelske stumfilmpianist Stephen Horne, der i sine koncerter også inddrager andre instrumenter, undertiden simultant.
INSTALLATION
MIDT I ’ELSKOVS MAGT’
Træd ind i en audiovisuel installation med billeder fra ’Elskovs Magt’ (F.W. Murnau, 1920) og nykomponeret musik (15. – 19. januar)
Under København Stumfilmfestival kan man i ASTA-området opleve en audiovisuel installation, der gennem videoprojektioner og surround-sound formidler en unik følelse af at stå midt i stumfilmen ’Elskovs Magt’ (F. W. Murnau, 1920).
At se film opleves ofte som en passiv handling. Publikum sidder stille i biografsædet, mens figurerne på skærmen er aktive. Gennem videoprojektioner med fritskrabninger af let genkendelige figurer fra ’Elskovs Magt’ og med nykomponeret musik i surround-sound af Kåre Bjerkø kommer man helt ind i filmens univers og tæt på landsbylægen, den forførende kunstmaler og kvinden mellem dem. Installationen havde premiere under Nordische Filmtage i Lübeck.
MUSIK Kåre Bjerkø INSTALLATION Tine Louise Kortermand TEKNIK OG PRODUKTION Brancheklubben for Film og Mediekomponister v. Lone Nyhuus og Jesper Siberg. Installationen er realiseret i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark som en del af det tysk-danske kulturelle venskabsår 2020.
Velkommen til den første udgave af København Stumfilmfestival!
Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket
Thomas Christensen, Museumsinspektør / DFI