22.-26. januar
Fest, fejring og mesterværker fra filmhistoriens første årtier: Velkommen til København Stumfilmfestival!
22.-26. januar inviterer Cinemateket for sjette gang til København Stumfilmfestival. Dette års festival er dog noget ganske særligt, for årsskiftet markerer fuldbringelsen af Filminstituttets store stumfilmprojekt, hvor hele den danske stumfilmarv er blevet digitaliseret og gjort gratis tilgængelig for hele verden på streamingsitet Stumfilm.dk. Det er Danmarks største filmhistoriske formidlingsprojekt nogensinde – og det er værd at fejre!
Det gør vi ved at invitere til fem dages stumfilmfest med lutter digitaliserede – og for de flestes tilfælde også nyrestaurerede – film, som viser, hvor flot og friskt de ældste film kan tage sig ud på det store lærred. Vi inviterer hele verden indenfor med store internationale stumfilm: japanske Yasujiro Ozus pragtværk ’I Was Born, But…’, tyske Ernst Lubitschs komedie ’Far Mathias’ Døtre’ (’Kohlhiesels Töchter’) og amerikanske Allan Dwans betagende newyorker-portræt ’East Side, West Side’. Også musikalsk får vi fløjet verden ind til København, når vi får besøg af filmhistoriker og stumfilmekspert Oliver Hanley, stumfilmmusiker Yael Acher fra New York og den internationalt anerkendte stumfilmmusiker Stephen Horne, som spiller til hele seks af festivalens visninger.
På programmet finder man selvfølgelig også velkendte og elskede klassikere af Charlie Chaplin, Harold Lloyd, Buster Keaton og Gøg & Gokke – der traditionen tro vises med vor danske maestro Lars Fjeldmose ved klaveret. Det er alle tiders mulighed for at tage sine børn og børnebørn med i biografen, så de kan stifte bekendskab med stumfilm – vi lover, at underholdningen er garanteret.
Men i år fejrer vi især Danmark som stumfilmnation ved at vise markante værker af de danske instruktører Benjamin Christensen, Holger-Madsen og selvfølgelig Carl Th. Dreyer, som får det sidste ord på festivalen med det feministiske kammerspil ’Du skal ære din hustru’, der selvfølgelig introduceres af den største danske Dreyer-ekspert, filmhistoriker Casper Tybjerg. Vi hylder også dansk films største stumfilmdiva Asta Nielsen ved at vise to af hendes store internationale roller i filmene ’Vanina’ og ’Der Reigen’.
Hvordan bliver man ved med at gøre filmens fortid relevant for nutiden og for dansk films fremtid? Det er et spørgsmål, vi til stadighed stiller os selv, og derfor er vi utrolig glade for for tredje år i træk at kunne byde velkommen til arrangementet Sounding Silents, hvor unge talenter fra de danske musikkonservatorier komponerer ny musik til de hundredeårige film. Vi åbner også for nye måder at opleve stumfilm på, når vi inviterer til Silent Disco fredag aften i Cinematekets Asta Bar. For selv om stumfilmprojektet er fuldbragt og samtlige eksisterende danske stumfilm nu er digitaliseret, fortsætter formidlingsarbejdet. Der er mange fantastiske danske film at vise, masser af historier at fortælle, og det vil København Stumfilmfestival fortsætte med at gøre i fremtiden. En særlig tak til Goethe Institut for at støtte festivalen.
Thomas C. Christensen, museumsinspektør / Filmarkivet
Sophie Engberg Sonne, programredaktør / Cinemateket