Bedøvet længsel
Cinemateket fejrer Martels nyeste epos ’Zama’ med en komplet retrospektiv af hendes spillefilm – samt den nye, poetiske portrætdokumentar ’Light Years’.
Sidste år udkom den argentinske Lucrecia Martels (f.1966) længe ventede og kritikerroste ’Zama’, hendes første film i næsten et årti. Vi fejrer Martels tilbagevenden til det store lærred med en komplet retrospektiv af hendes spillefilm samt den nye, poetiske portrætdokumentar ’Light Years’.
Martels tre første spillefilm skildrer det argentinske borgerskab, der fordærver sig selv i sit eget konforme velbehag. I ’Zama’ tages vi tilbage til kolonitiden, men den elegiske atmosfære fra hendes tidligere film er allestedsnærværende. Midt i al forfaldet er der dog en sanselighed og vitalitet at finde, som viser sig i de menneskelige relationer og i selve Martels filmiske stil – særligt i lyddesignet. Hun er en mester til at skabe tableauer, der er fulde af både oprigtig længsel og dekadent fremmedgørelse.
Som tilskuer får man aldrig det komplette billede serveret. Der er nøgle-øjeblikke i Martels film, der eksisterer uden for kameraets blik. Eksempelvis er omdrejningspunktet for ’The Headless Woman’ (2008) en kvindes tvivl om, hvorvidt hun kørte en dreng over eller ej.
Martels film er en antydningskunst, hvor man ikke skal forsøge at få alle knuder til at gå op. Man skal i stedet dyrke knuderne, gå ned i fortællingernes huller og finde sig tilpas med mangelfulde informationer. Martel stiller spørgsmål, men præsenterer ikke entydige svar.
Serien præsenteres i samarbejde med CPH PIX og Studieskolen.
Oscar Pedersen, programmedarbejder / Cinemateket