Orden i en verden af kaos
Tag på en filmisk rejse ind til Wes Andersons fantastiske univers, når vi i april og maj præsenterer første runde af instruktørens samlede værk - med bl.a. ’Fantastic Mr. Fox’ og ’The Royal Tenenbaums’.
Velkommen til Wes World. En idiosynkratisk og hyper-stiliseret verden befolket af rodløse outsidere med ondt i (familie)livet – skabt af en af den moderne filmkunsts mest visionære instruktører: Det texanske filmikon Wes Anderson, der i maj er premiereaktuel med det stjernespækkede stop motion-hundeeventyr ’Isle of Dogs’.
Siden Anderson (f. 1969) sneg sig ind på den amerikanske indie-scene i 1996 med debuten ’Bottle Rocket’, er hans signaturstil blot blevet tydeligere – detaljerig mise-en-scène, en begrænset farvepalette og symmetriske billedkompositioner, der sammen med deadpan-humor giver hans film skævhed og bløder de traumatiske historier op.
For modsat hvad flere kritikere hævder, så er Andersons film er ikke blot postmodernistisk hipster-formalisme uden substans. Bag stilen og excentriciteten gemmer der sig en verden fuld af melankoli, tab og identitetskrise, hvilket placerer instruktøren i samme bås som andre ’melankomiske’ filmskabere som Todd Solondz, Charlie Kaufmann og Noah Baumbach.
Især den dysfunktionelle familie er omdrejningspunkt i næsten alle Andersons film. Fra skilsmissekrigen ’The Royal Tenenbaums’ over Steve Zissous samling af excentrikere i ’Life Aquatic’, til undersøgelsen af faderrollen i ’Fantastic Mr. Fox’ og familiefejden i ’The Grand Budapest Hotel’: Alle er de melankolske i deres grundform, men alligevel også opløftende fortællinger om at finde sin plads blandt en ”familie” af outsidere.
Wes Anderson – med sin næsten maniske kontrol over æstetikken – er som en dukkefører i sit eget filmteater, hvor han prøver at skabe orden i en verden af kaos.
I april og maj viser vi fire af Andersons film med familien som omdrejningspunkt, mens vi fra juni-august præsenterer resten af værket med særligt fokus på den originale æstetik. Serien præsenteres i samarbejde med Soundvenue.
Bjørn Juul Andersen / programmedarbejder, Cinemateket