
Fredag den 7. september blev dagen, hvor Cinemateket rundede 50.000 følgere på Facebook. Det placerer arthouse-biografen i den danske museale top-4 - lige efter kæmperne Louisiana, ARoS og Statens Museum for Kunst.
"Det glæder os, at der stadig kommer nye følgere til, for vi kan se, at vores brugere aktivt anvender Facebook-siden til at holde sig orienteret om vores program og events - og gå i dialog med hinanden og os om filmhistorie og filmkunst", udtaler daglig leder af Cinematekets markedsføring, Lotte Formenti. Milepælen skal naturligvis markeres, og derfor belønner Cinemateket følger nummer 50.000 med retten til selv at vælge en film til visning i Cinemateket.
Den heldige Facebook-bruger er 23-årige William Juul Aastrup, der til dagligt arbejder som freelance filmproducer og produktionsleder. William holder sig løbende orienteret i Cinematekets programmer, men tilkendegiver, at han på det sidste ikke har fået set så mange film i Cinemateket som han gerne ville. Til gengæld sidder hans seneste Cinemateket-oplevelse stadig fast i ham: Visningen af kultklassikeren ’Roar’ sidste efterår. Her introducerede forfatter og animal attack-elsker Jacob Lillemose vandvidsprojektet, der havde 150 vilde kattedyr på rollelisten, og sendte 70 medlemmer af filmholdet på hospitalet.

Denne gang har William dog fået lov til selv at vælge – og valget faldt på Francis Ford Coppolas Vietnam-klassiker ’Apocalypse Now’ (1979): ”Apocalypse Now er en film, som jeg endnu ikke har set, say what?! Jeg har hørt og læst mig frem til, at den skal ses på det store lærred for at få den optimale oplevelse ud af det. Samtidig har jeg stor interesse for Vietnam-krigen. Så derfor blev det Apocalypse Now”.
'Apocalypse Now' forventes programsat i januar-februar-programmet - og så venter der yderligere en gave: Billetterne til denne forestilling udbydes nemlig til en flad 50'er, svarende til næsten 40% rabat.