Cinemateket maj 2002



Pressemeddelelse - København den 19. april 2002
Foråret
springer ud i Cinemateket med italiensk neorealisme, tidlige
avantgardefilm, klassiske engelske krimier, myten om Rote Armé Fraktion og
meget mere.
Visconti -
den røde greve
Greve, kommunist, homoseksuel og
katolik. Sådan kan man karakterisere en af de mest modsætningsfyldte
italienske filmkunstnere - Luchino Visconti (1906-1976). Visconti fik stor
betydning for den italienske film efter Anden Verdenskrig - ikke mindst på
grund af sit nye og realistiske filmsprog. Filmisk balancerer han mellem
det neorealistiske og det neoromantiske. På trods af sin politiske
overbevisning var han følelsesmæssigt forbundet med aristokratiet og
Viscontis ståsted og inspirationskilde udsprang af en tid, som han
intellektuelt fordømte. Han så ned på tomheden og den artige
nihilisme.
Han begyndte sin filmkarriere i Frankrig
hos Jean Renoir, og det er tydeligt, at den franske realisme fik stor
betydning for Visconti. Visconti instruerede også på teateret - både
Tennessee Williams og de store operaer med ikke mindst Maria
Callas.
Cinemateket præsenterer i maj alle
Viscontis spillefilm samt to af Renoir, som Visconti var assistent på. Se
eller gense blandt andet: 'Jorden skælver', 'Sansernes rus', 'Hvide
nætter', den uforglemmelige 'Leoparden', 'De lange knives nat', 'Døden i
Venedig' og 'Den uskyldige'.
Unseen
Cinema - amerikansk avantgardefilm 1893-1941
Amerikansk avantgardefilm
startede ikke med Andy Warhol i tresserne og heller ikke med Maya Deren i
1943, som mange ellers tror! "Unseen Cinema" præsenterer de mange typer
amerikansk avantgardefilm, der ifølge filmhistorikeren Bruce Posner blev
produceret før Anden Verdenskrig. Cinemateket viser et udvalg af de 160
oversete, glemte eller aldrig før viste film, som Posner har samlet og
gjort tilgængelige for publikum. New Yorks Cineric Laboratoriums har
gratis udført restaureringsarbejdet på "Unseen Cinema". Der er lavet nye
negativer og visningskopier af 60 af de film, der indgår i det samlede
program.
Tirsdag den 7. maj holder Bruce
Posner et foredrag i Cinemateket ved et særarrangement. Her vil Posner
blandt andet fortælle om den tidlige amerikanske avantgardefilm og om
nogle af de kunstnere, der udgjorde den eksperimenterende filmscene fra
1893-1941. Desuden vises filmprogrammet 'Picturing a Metropolis: NYC
Unveiled', der hylder New York i en række tidlige kort- og
dokumentarfilm.
David O.
Selznick
Produceren David O. Selznick var en af
Hollywoods store. Selvom hans virke var i Hollywoods guldalder, og han
entydigt var forbundet med Hollywood, var han en atypisk filmmand, idet
han søgte bort fra studiesystemets opfattelse af film som
produkt.
Hans vovestykke 'Gone With the Wind'
(1939) er om nogen den film der har fasttømret Hollywoods ry for
eftertiden. Den satte i 1939 og årtier fremover standarden for, hvad
Hollywood kunne præsentere. Karakteristisk for Selznick var, at det store
ikke kun var på det konkrete plan. Selznick's film leverer også varen på
et intellektuelt og æstetisk plan, som i den fænomenale 'Portrait of
Jennie', de genreeksperimenterende 'Made for Each Other', 'Nothing Sacred'
samt 'A Star is Born'. David Selznick døde i 1965, men efterlod alle
filmelskere en lang række film, der er værd at se igen og
igen.
Cinemateket viser 14 film, som Selznick
var involveret i. Film instrueret af så forskellige instruktører som La
Cava, William Wellman, Victor Flemming, John Cromwell og Hitchcock.
Foruden de allerede nævnte film viser Cinemateket blandt andet også:
'Kvinden du gjorde berømt', 'Symphony of Six Million', 'Sydhavnsnætter',
'Anna Karenina', 'Usynlige lænker', 'Troldbunden' og 'Duel i
solen'.
Britisk
Krimi - gangsterfilm og London noir
I løbet af de seneste år har
britisk film fundet en ny opskrift på kommerciel succes. Med 'Rub &
stub og to rygende geværer'-instruktøren Guy Ritchie som det mest
prominente eksempel, har en ny genration af britiske instruktører kastet
sig over gangsterfilmen med samme ildhu, som da Quentin Tarantino i
starten af 90'erne pustede nyt liv i den amerikanske
kriminalfilm.
Strategien kan ligne Tarantinos,
med hip ironi, ekstrem vold og stor filmhistorisk indforståethed som
dominerende stiltræk. Men disse nye britiske kriminalfilm er alligevel
deres egne. Trods tydelig amerikansk inspiration er de dybt rodfæstet i
engelsk kultur og ikke mindst i engelsk film. For selvom England som
filmnation har været domineret af to gennemgående tendenser - henholdsvis
respektable, litterære periodestykker og nutidig hverdagsrealisme - findes
der også en lang tradition for kriminalfilm.
Cinemateket vil godt være med til
at hylde denne lange gode filmtradition ved at vise ikke færre end 19 af
de bedste britiske kriminalfilm. Gamle såvel som nye. Her kan man blandt
andet se: 'No Orchids for Miss Blandish', 'Nat over storbyen',
'Labyrinten', 'Gør Carter kold', 'Farlig fredag', 'Mord mellem venner',
'Face', 'Croupier' og 'Rub & stub og to rygende
geværer'.
Mythos RAF
- myte og realitet i tysk terrorisme
Intet andet tema har været så
fremtrædende i nyere tysk film som terrorismen i 1970'erne og Rote Armé
Fraktion (RAF). I år er det 25 år siden man talte om "det tyske efterår" -
de 44 dage i efteråret 1977, hvor hele Tyskland var lammet af opgøret
mellem statsmagten og terrorismen. 70'ernes tyske terroristbevægelse RAF
får for øjeblikket "come back" i tyske film og teaterstykker, og i Berlins
modebutikker kan man købe militærjakker og t-shirts med RAF's logo. RAF er
blevet kult! Myterne om kampen mellem "6 og 60 millioner", som Henrich
Böll formulerede det, lever stadig.
I den anledning præsenterer Cinemateket
i samarbejde med Goethe Instituttet ni film, der har den tyske terrorisme
som tema. Det er både film lavet i samme periode som RAF's virke og helt
nye film.
Lørdag den 4. maj afholder Cinemateket
seminaret "Mythos RAF - historie og aktualitet", hvor der vil være
paneldebat med filminstruktøren Christian Braad Thomsen, journalisterne
Oliver Tolmein og Gerd Koenen samt teologen Jörg Herrman. I
forbindelse med seminaret vises dokumentarfilmen 'Blackbox
BRD'.
Særarrangementer i Cinemateket
Cinemateket har nu i det sidste
halve år afholdt "Friday Late Night". Arrangementerne foregår den sidste
fredag i hver måned, hvor der er en musikfilm på programmet og hvor
publikum efterfølgende har mulighed for at hygge sig i baren til tonerne
fra Cinematekets hus-dj. Disse arrangementer har været store succeser og
vidner i den grad om manglen på musikprogrammer på tv. Fredag den 31. maj
viser vi en live optagelse med den australske gruppe AC/DC optaget i 1991.
Så spænd luftguitaren fast og tag med til en energiladet koncert i
Cinemateket. Arrangementet starter kl. 22:00 og billetprisen er inklusive
en drink.
For Cinematekets medlemmer er der i maj to gode tilbud. Torsdag den 16.
maj viser vi den amerikanske thriller 'The Deep End', der kunne opleves på
dette års NatFilm Festival. Filmen har desværre ikke fundet nogen dansk
distributør, så her er en enestående chance for at se en god kvalitets
gyser, hvis man gik glip af filmen under NatFilm Festivalen.
Torsdag den 30. maj tager vi medlemmerne med "bag kulissen" i
Cinemateket. Vi viser nogle unikke filmklip, tager medlemmerne med på
rundtur i Cinematekets bibliotek og billede- og plakatarkiv og slutter af
i Glostrup, hvor medlemmerne får lov til at se vores store filmlager og
arbejdet med mediet. Arrangementet starter kl. 18:00.
Cinematekets majprogram er på gaden onsdag den 30. maj og
fås gratis i Cinemateket, Gothersgade 55, på biblioteket og diverse
uddannelsesinstitutioner og caféer.