Drive møder Reservoir Dogs i independent-bomben Bellflower

"En af de stærkeste og mest stilbevidste gennemlysninger af idiotien og forvirringen hos unge mænd siden 'Fight Club'." Den eksplosive brandbombe 'Bellflower' er Månedens Film.

'Bellflower' er håndlavet amerikansk independent, når det er allermest råt og uskolet - en original og sært elskelig fortælling, der med sin blanding af følsomme passager og pludselige voldseksplosioner kan bringe tankerne hen på 'Drive'.

Paralleller til Scorsese, Malick og Tarantino

Filmen fik premiere på sidste års Sundance-festival og fine ord med på vejen fra de amerikanske kritikere, der har draget paralleller til tidlig Scorsese, Malick og Tarantino. 'Bellflower' er meget præcist blevet karakteriseret som "en af de stærkeste og mest stilbevidste gennemlysninger af idiotien og forvirringen hos unge mænd siden 'Fight Club'."

Skudt på Storm P.-kamera

Den debuterende instruktør Evan Glodell brugte vilje, hjerteblod og adskillige år på at forløse sin vision, der kom i kassen med et kamera, han selv stykkede sammen af udrangerede apparater, objektiver fra Sovjet-æraen og et bilbatteri. Hans Storm P.-kamera er med til at give 'Bellflower' en helt særegen visuel stil med en duft af Polaroid.

Dommedagspoesi i slacker-land

Vennerne Woodrow (spillet af Glodell selv) og Aiden hænger ud i L.A.-forstaden Bellflower. Foruden uhæmmet fest og druk går deres rodløse dage med at dyrke en hjemmestrikket mytologi inspireret af det apokalyptiske univers i de australske Mad Max-film fra 80’erne. Fyrene kører rundt i blærerøvsbilen Medusa og drømmer om at bygge den ultimative flammekaster.

Apokalyptisk hjertebrand 

Aiden er den udadvendte og brovtende af de to, mens Woodrow er den indestængte romantiker, der falder stenhårdt for pigen Milly - en slagfærdig blondine med ben i næsen, men rod i sindet. Det er den skiftevis ømme og brutale kærlighedsfortælling mellem disse to fortabte sjæle, der er katalysator for filmens begivenheder. Hun advarer ham om, at hun vil ende med at såre ham, hvis de indleder et forhold. Han tror hende ikke. For nu frit at parafrasere Tjekhovs gyldne narrative regel, må en flammekaster, der bliver introduceret i første akt, dog nødvendigvis komme i brug på et senere tidspunkt. Bersærkergangen ulmer konstant under den stenede overflade i 'Bellflower'.

Som altid har medlemmer af Cinemateket gratis adgang til første visning af Månedens Film.

Den danske presse skrev bl.a.:

"Bellflower efterlader en med følelsen af at have set noget særligt og unikt, når rulleteksterne ruller over lærredet."
-Sophia Sienkiewicz Balle, Cinemaonline ★★★★★★

"Næppe har man fundet fodfæstet, før en kugle gennem tindingen eller en uventet genforening mellem to elskende igen river gulvtæppet væk under én."
-Kenneth McNeil, CinemaZone ★★★★★

"1970ernes frie filmånd... Og så har filmen også sin helt egen desperate følsomhed, der fænger og river med."
-Jacob Wendt Jensen, Berlingske ★★★★ 

"Bellflower er en kultkandiderende opvisning i drengerøvslivets meningsløshed med mere kåd energi end dybde. Her venter man på Godot - med en flammekaster, der fucking flamberer ham, hvis han skulle dukke op."
-Katrine Hornstrup Yde, Information

Tid: Torsdag den 16. februar til søndag den 26. februar kl. 19.15
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: Online og på tlf. 3374 3412