Fassbinder – film og besøg

NY FILM, besøg og fokus. Rainer Werner Fassbinder ville være fyldt 70 år den 31. maj. Cinemateket markerer dagen og viser Christian Braad Thomsens nye roste film om den markante tyske instruktør – med besøg af Braad Thomsen og Fassbinders produktionsassistent Harry Bär. Se desuden en håndfuld centrale Fassbinder-værker i juni måned.

Den tyske instruktør og arbejdsnarkoman Rainer Werner Fassbinder døde i en alder af bare 37 år i 1982. Han havde da mere end 40 spillefilm på cv’et – indspillet i løbet af bare 13 år – og kan dermed betragtes som en af de mest produktive kunstnere i filmhistorien. Og en af de mest betydningsfulde ifølge vennen, forfatteren og instruktøren Christian Braad Thomsen, som er aktuel med dokumentarfilmen 'Fassbinder – at elske uden at kræve'.

’Fassbinder – at elske uden at kræve’ med besøg

Fassbinder ville være fyldt 70 år søndag den 31. maj. Cinemateket markerer dagen ved at vise Christian Braad Thomsens nye roste film om Fassbinder og præsenterer efterfølgende en håndfuld centrale Fassbinder-værker i juni måned.

Harry Bär, som var Fassbinders nære medarbejder, vil introducere 'Fassbinder – at elske uden at kræve' og svare på spørgsmål sammen med Christian Braad Thomsen i forbindelse med visningen den 31. maj kl. 19.15.

'Fassbinder – at elske uden at kræve' er blandt andet baseret på hidtil ukendte interviewoptagelser, hvor Fassbinder mere nøgent og åbent end nogensinde før beretter om barndom, kærlighed, produktionsvanvid, terrorisme, feminisme, psykoanalyse, galskab og død. ”klarsynet, intelligent og vittig” har branchebladet Screen konkluderet om filmen, som aldrig bliver en helgenbeskrivelse på trods af Christian Braad Thomsens og Fassbinders årelange venskab. Selv siger Braad Thomsen om venskabet i en samtale med Informations filmredaktør Christian Monggaard for nylig:

”Det var et afstandsvenskab. Jeg så ham to-tre gange om året, og det var for lidt, men det var vilkårene, når man bor i hvert sit land. Samtidig var det måske også nok, fordi med sådan et afstandsforhold blev vi aldrig uvenner, som Fassbinder blev med alle dem, der var tættere på ham. Dem, han arbejdede sammen med og så året rundt. Det endte altid i eksplosioner, og så blev de gode venner igen, med mindre de begik selvmord, hvad et par stykker af dem gjorde.”

Et nyt filmsprog

Om måden hvorpå Fassbinder satte sit mærke i filmhistorien og revitaliserede filmsproget siger Braad Thomsen:

”Han genopfandt filmkunsten i en tid, dvs. i slutningen af 1960’erne, hvor den var ekstremt korrumperet og klichéfyldt og ligegyldig, og hvor Godard havde ført filmen ud til dens absolutte nulpunkt med en film, der ender i sorte billeder … Da startede Fassbinder fuldstændig forfra og opdagede, hvad et billede er, og når han havde fundet et billede, lod han det stå i tre-fire minutter, før han klippede.”

At Fassbinder elskede klassiske Hollywood-produktioner mere end europæisk art film, kan i det perspektiv synes mærkeligt. Men at han faktisk formåede af forene de to traditioner, kan man forvisse sig om i en række af de spillefilm som vises i Cinematekets kavalkade ’Rainer Werner Fassbinder - Kærlighed uden krav’ i juni måned.

Tid: Serien ’Rainer Werner Fassbinder - Kærlighed uden krav’ vises 30. maj-20. juni.
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: cinemateket.dk og tlf. 3374 3412