Klaus Rifbjerg og filmen

FILMSERIE. Klaus Rifbjerg var en dynamo i dansk litteratur, men også hans virke som manuskriptforfatter er værd at dvæle ved. I samarbejde med instruktøren Palle Kjærulff-Schmidts brød han med drama- og folkekomedietraditionen og gjorde dansk film moderne.

Klaus Rifbjerg (1931-2015) var gennem hele sin karriere en hovedskikkelse i dansk litteratur – allerede hans første roman, ‘Den kroniske uskyld’, vakte i 1958 opsigt med sin skildring af ungdommen – men han var også med til at gøre dansk film moderne. 

I 1959 skrev Rifbjerg manuskript til den jævnaldrende Palle Kjærulff-Schmidts ‘De sjove år’ om studenterlivet på Egmont-kollegiet. Samarbejdet fortsatte med ‘Weekend’ (1962), et desillusioneret portræt af de unge på 30 og det afgørende brud med den traditionelle folkekomedie. ‘Weekend’ satte en ny kurs for dansk film – filmen er simpelthen den danske pendant til franskmændenes ‘Ung flugt’ og ‘Åndeløs’.

I ‘Der var engang en krig’ (1966) brugte Kjærulff-Schmidt og Rifbjerg deres egne erfaringer som pubertetsdrenge under besættelsen. Kombinationen af præcist erindret opvækst og verdenshistoriske begivenheder af påfaldende udramatisk karakter skabte endnu et af dansk films mesterværker. International filmmodernisme spejlet i dansk virkelighed. heltedrømme iblandet våde drømme på Amagers villaveje.

Rifbjerg lavede også et par film med Erik Balling – en interessant kombination af folkelighed og modernisme. Mest originalt lykkes det i musicalen ‘Jeg er sgu min egen’ (1967), hvor Daimi sætter sin hat, som hun vil, til toner af Bent Fabricius-Bjerre.

Siden var Klaus Rifbjerg manuskriptforfatter på filmatiseringer som ‘Hærværk’ efter Tom Kristensens drankerklassiker, ‘Ved vejen’ efter Herman Bang og ‘Den umulige drøm’ efter Per Olof Sundmans roman om ingeniøren Andrées ballonfærd. Instruktøren bag den film, Jan Troell, arbejdede senest sammen med Rifbjerg på det historiske drama ‘Dom over død mand’, som Cinemateket tidligere har vist som Månedens Film.

Klaus Rifbjerg er et af dansk litteraturs store sproglige genier. Men midt i hans uoverskuelige mængde af bøger skal det ikke overses, at Rifbjerg også spillede en central rolle i dansk film. Det håber vi at minde om med denne serie. 

Læs Rifbjergs eget essay om det nybrud, han selv var en del af i 60’ernes film her.

(Teksten er en forkortet version af Peter Schepelerns Rifbjerg-nekrolog i Filmmagasinet Ekko).

Tid: Frem til 23. september 2015

Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K

Billetbestilling: cinemateket.dk og tlf. 33 74 34 12