Musikfilm Festival '15

15. MARTS. Musikfilm Festivalen indtager Cinemateket. Ni dage med rock, folk, beat, blues, jazz, electronica, støj- og artpop, ska, hiphop, punk, postrock og klassisk musik … på det store lærred!

Musikfilm Festivalen er Danmarks eneste festival med eksklusivt fokus på musikfilm. Med to publikumssucceser i bæltet byder festivalen for tredje år i træk velkommen til et program fuld af nye dokumentarer, restaurerede klassikere og glemte eller genfundne strimler fra ind- og udland. Spektret dækker det meste: Fra rock til electronica, fra hiphop til klassisk musik, fra folk, beat og blues til soul og jazz – samt close-ups på igangsættere, genrer og nicher uden for mainstreammusikkens hovedårer. I alt ni dage og mere end 25 film og events.

Der er noget for en haver smag. Hér noget af det, man kan stifte bekendtskab med på festivalen.

Fra Talking Heads til Rolling Stones - klassikere i nye biografkopier

Oplev 30-års jubilæumsudgaven af Jonathan Demmes koncertperle med Talking Heads, ’Stop Making Sense’, som blev vist i udvalgte biografer i USA sidste år – en film der er blevet betegnet som intet mindre end ”The Citizen Kane of the concert movies”.

Eller se ’Let’s Get Lost’, stjernefotografen Bruce Webers Oscar-nominerede, knitrende sprøde sort/hvid-film om jazztrompetisten, sangeren og stilikonet Chet Baker i den nye digitale kopi, som blev præsenteret på forrige års filmfestival i Venedig – med live-opvarmning af de unge københavnske jazzmusikere i Freudendal Konceptet.

Samt den restaurerede Rolling Stones-turnefilm ’Charlie is my Darling’ (1966) i dobbeltvisning med ’Get Yer Ya Ya's Out’ – dokumentarlegenden Albert Maysles’ optagelse af gruppen i Madison Square Garden 1969 indeholdende bl.a. ’You Gotta Move’, ’Under My Thumb’ og Janis Joplin m.fl. i kulissen.

Og så supplerer vi med et par originale 35mm arkivkopier af to helt unikke perler: ’Wild Style’, hiphoppens moderfilm, og ’Patti Smith: Dream Of Life’, den prisvindende portrætfilm om poeten, musikeren og kunstneren med hæderstitlen The Godmother of Punk (som i øvrigt kan opleves live senere på året). Sidstnævnte vises på Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts.

Flere klassikere – mere livemusik

Se eller gense også D.A. Pennebakers klassiske festivalfilm ’Monterey Pop’ med remastereret lyd og nyd Jimi Hendrix sætte ild til sin guitar, Otis Redding forføre et ekstatisk publikum og The Who slå deres instrumenter til pindebrænde. Inden filmen spiller albumaktuelle Bite The Bullet en eksklusiv koncert i Cinematekets Asta Bar. Koncerten finder sted i tidsrummet 20.45-21.15 og er gratis.

Synthesizerkamp, postrock, okkultisme m.m. – nye film

Rækken af nye film sætter bl.a. spot på opfindelsen, benyttelsen og genkomsten af den modulære synthesizer i ’I Dream of Wires’, der har medvirken af koryfæer som Vince Clarke og Mute-boss Daniel Miller samt en stribe centrale udviklere og et eksklusivt fokus på kampen mellem velstrukturerede Moog og hippiealternative Buchla i 1960’erne plus et kig ind i den nutidige DIY-kultur, hvor old school-teknologi er hot som aldrig før.

Det er ligeledes blandt de nye film man kan rejse jorden rund i 80 sange med den verdenskendte folkemusiker Pete Seeger, som i begyndelsen af 1960’erne blev blacklisted og forhindret i at optræde offentligt, men som ikke lod sig knægte og i stedet – bevæbnet med et 16mm kamera – tog kone og børn på jordomrejse og dokumenterede musiktradition fra Sydstaterne til Israel, fra Japan til Polen, fra Fiji til Sovjetunionen – alt sammen formfuldendt bundet sammen af instruktør William Eigen under titlen ’Pete & Toshi Get a Camera’.

Desuden er der i ’Breadcrumb Trail’ mulighed for et indblik i kvartetten Slint og det genredefinerede og myteomvundne postrock-album ’Spiderland’ (1991) i en lun og meget privat slacker-dokumentar.

Eller man kan lade sig indhylle i 1980-90’ernes krystallinske shoegazerlyd i ’Beautiful Noise’, der trækker linjer mellem Cocteau Twins, The Jesus and Mary Chain, My Bloody Valentine, Slowdive, Lush, Curve, Pale Saints og netop gendannede og turnerende Ride, og som har The Cures Robert Smith og andre prominente fans som medrejsende fortællere.

Eller dykke ned i jamaicansk musikkultur i 1960'erne i festivalhittet ’Legends of Ska: Cool & Copasetic’ og swinge med til tonerne af en stilart, der foregreb både reggae og rocksteady.

Eller tage på folkevognsrugbrøds-folkturne med Med Mumford & Sons’ Ben Lovett, Ben Howard, The Staves m.fl. i ’Austin to Boston’ og besøge klubber, kaffebarer og kostalde og smelte til hjertegribende vokalharmonier og strengeleg.

NB Når du henter din billet til ’Austin to Boston’ eller ’Monterey Pop’ får du en fribillet til filmen ’The Byrd Who Flew Alone’ om Gene Clark, medstifteren af og forsangeren i The Byrds (Californiens Beatles), som vises i forbindelse med festivalens plademarked lørdag den 14. marts. Læs mere nedenfor.

På festivalen kan man også opleve en af årets sjoveste og kærligste nye rockdocs, nemlig ’Revenge of the Mekons’ – filmen om folk-punk outfittet fra Leeds, der er ”den mest revolutionære gruppe i rockhistorien!” ifølge kritikerlegenden Lester Bangs.

Og hvis man er til det udfordrende og grænsesøgende, er den to og en halv timer lange mastodontfilm ’The Death and Resurrection Show’ et must see. Hér oprulles HELE den okkulte historie om fænomenet Killing Joke – inklusive en indføring i Englands postpunkæra, apokalyptiske mareridtsscenarier iblandet excentrisk sekterisme på Island og indspilningen af numre i gravkammeret på en Egyptisk pyramide.

Og så samler festivalen vanen tro op på nye portrætfilm og undersøgende dokumentarer om store navne (suppleret med et par lidt ældre titler) – Kate Bush, Johnny Winter, Mike Oldfield anno ’Tubular Bells’, jazzsaxofonisten Sonny Rollins, mesterkomponisten Gustav Mahler og artpopdivaen Björk og hendes granskning af og hyldest til musikken i naturen i projektet ’Biophilia’.

Plademarked, film for musiknørder og quiz anført af musikkritiker Henrik Queitsch

Sammen med filmvisningerne har Musikfilm Festival ’15 en stribe særarrangementer på plakaten samt det årligt tilbagevendende plademarked med musikquiz – sidstnævnte foregår lørdag den 14. marts fra kl. 12.30 og har film- og musikkritiker Henrik Queitsch som ankermand.

I forbindelse med plademarkedet præsenteres desuden to kostelige film for vinylelskere og musiknørder i form af ’Last Shop Standing’ og ’Jingle Bell Rocks!’ om hhv. pladebutikkernes udvikling i Storbritannien fra 1950’erne til i dag og om julemusiksamlere (ja, Wayne Coyne er med, og det er en af dette års mest underholdende musikfilm!).

Desuden kan man gratis se filmen ’The Byrd Who Flew Alone’ om Gene Clark, medstifteren af og forsangeren i The Byrds (Californiens Beatles) og en af pionererne inden for country rock.

Eik Skaløe og Steppeulvene i nyt perspektiv: ’Kun for forrykte’ med introduktion

Endelig kan man møde forfatter og musikjournalist Jan Poulsen, som fortæller om Steppeulvenes netop genudgivne beat-plade ’Hip’ og præsenterer unge danske kunstnere, der fortolker gruppens poet Eik Skaløe og sjælepartneren Iben Nagel Rasmussens univers. Alt sammen i forbindelse med visningen af ’Kun for forrykte’ (1988), Ole Chr. Madsen og nyligt afdøde Finn Nørgaards dokumentariske ”forstudie” til den premiereaktuelle spillefilm ’Steppeulven’.

Åbningsgalla – ny film om Kate Bush

Musikfilm Festival ’15 åbner med den nye BBC-produktion ’The Kate Bush Story: Running Up That Hill’ lørdag den 7. marts kl. 16.30. Der er fri entré – og overraskelser til de heldige.

Billetter og early bird-tilbud!

Billetter til alle visninger kan købes til 50 kr. frem til 28. februar. Herefter er prisen 80 kr.

Læs mere på cinemateket.dk, musikfilmfestival.dk og på facebook.

Tid: 7.-15. marts 2015
Sted:
Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling:
 cinemateket.dk og tlf. 3374 3412.