Farvel til traditionelle mainstreamfilm
Under overskriften 'Papas Kino ist tot' blev der den 28. februar 1962 afholdt en pressekonference i Oberhausen, hvor en ny generation af vesttyske filmfolk gjorde op med den ældre generation og banede vejen for den nye tyske film efter 2. verdenskrig.
Kortfilmfestivalen i Oberhausen var en af de få platforme, hvor yngre filmfolk kunne se andet end kommercielle mainstreamfilm, og festivalen blev hurtigt et forum for æstetiske og politiske diskussioner, der mundede ud i det nu berømte manifest fra 1962.
Provokatører med en finger på pulsen
"Den gamle film er død. Vi tror på den nye," lyder konklusionen i manifestet, og det blev startskuddet til en ny og mere eksperimenterende filmæstetik fri for kommercielle interesser. Man vendte ryggen til de trygge hjemstavnsfilm fra 1950'erne og fokuserede på den politiske virkelighed, som i dette tiår bevægede sig fremad i dramatiske ryk.
Stefan Drößler præsenterer et udvalg af de mest interessante kortfilm fra perioden, herunder film af Alexander Kluge og Jean-Marie Straub. Instruktørerne er medunderskrivere af Oberhausener manifestet eller på anden måde repræsentative for den nye tyske film.
Filmene er:
MENSCHEN IM ESPRESSO (1958, Herbert Vesely)
EINE STADT FEIERT GEBURTSTAG (1958, Ferdinand Khittl)
BRUTALITÄT IN STEIN (1961, Alexander Kluge)
NOTIZEN AUS DEM ALTMÜHLTAL (1961, Heinz Tichawsky/Hans Rolf Strobel)
DAS UNKRAUT (1962, Wolfgang Urchs)
MACHORKA-MUFF (1963, Jean-Marie Straub/Daniéle Huillet)
ES MUSS EIN STÜCK VOM HITLER SEIN (1963, Walter Krüttner)
MADELEINE, MADELEINE (1963, Vlado Kristl)
Serien bliver vist i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark.
Tid: Lørdag den 8. september kl. 18.45
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: Online og på tlf. 3374 3412