”Hvis Romeo havde haft falkeblik, ville han aldrig være faldet for Julie. Han ville have kunnet se hendes hud knivskarpt – med alle dens sprækker og ujævnheder.”
Sådan lyder en af de finurlige udsagn i den brasilianske dokumentarfilm 'Janela da alma' ('Sjælens vindue'), der undersøger synets kraft – og dets begrænsning. Det er ikke en videnskabelig film, men en sanselig, anekdote-båren rundtur med blinde, brillebærere og andre synshandicappede som guides.
At skele og se på damer
Mød bl.a. den stærkt skelende brasilianske jazzmusiker Hermeto Pascoal, der morer sig over at kunne kigge på damer, mens han fører en intens samtale i anden retning. Mød også den fransk-bosatte filosof Eugen Bavcar, der har skabt sig et navn også som kunstfotograf – til trods for at han er blind!
Neorologen Oliver Sachs argumenterer for, at syn og følelse er tættere forbundet, end vi går og tror – det viser erfaringer fra patienter, der mangler den emotionelle side af genkendelsesevnen.
Briller som nødvendigt fokusfelt
Tyske Wim Wenders beretter om, hvordan han inspireret af sin synshandicappede tante som barn prøvede at tilbringe så lang tid i blinde som muligt – og om, hvordan hans briller i dag fungerer som nødvendigt fokusfelt. Tager han dem af, bliver han simpelthen forvirret af det brede perspektiv!
Naturligvis deltager også den Nobelpris-vindende forfatter José Saramago, der har skrevet en hel roman om blindhed.
Og så modbeviser franske Agnès Varda såmænd den indledende påstand om Romeo og Julie – for hun klyngede sig sin kræftsyge mand, instruktøren Jacques Demy, ved at lave ultranærbilleder af hans leverplettede hud.
Forfriskninger efter filmen
Arrangementet er tilrettelagt i samarbejde med Den Brasilianske Ambassade, der efter filmen byder på caipirinhas og brasilianske delikatesser til ganen – og øjnene.
'Sjælens vindue' med særarrangement onsdag den 2. november kl. 18:00
Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling , 3374 3412