Når 'The Square' og 'Thelma' i disse uger ruller hen over lærrederne i de danske biografer, sker det med et stærkt internationalt rygstød – først med Guldpalmen til Ruben Östlund i maj og siden ros og flere festivalinvitationer til både Östlunds satiriske nålestik og Joachim Triers overnaturlige gys.
Den positive hype fik et ekstra nøk opad, da de to film i august-september blev udvalgt som Oscar-kandidater for henholdsvis Sverige og Norge.
Både 'The Square' og 'Thelma' har danske kreative og tekniske kræfter ombord, og for Det Danske Filminstituts internationale producer Noemi Ferrer Schwenk er det værd at bemærke, at det ikke blot er den svenske og norske Oscar-kandidat, der er dansk koproduceret.
For første gang har nemlig samtlige fire nordiske Oscar-kandidater – altså også 'Under træet' af islandske Hafsteinn Gunnar Sigurdsson og 'Tom of Finland' af finske Dome Karukoski – danske koproducere i ryggen.
"De fire film har gjort sig bemærket internationalt med priser og udtagelser til vigtige festivaler. Alle fire film er solgt til amerikansk distribution, hvilket er et godt tegn på, at filmene, ud over det kunstneriske, også kan noget kommercielt. Om de hopper videre i Oscar-kapløbet, ved vi mere om senere, men det er under alle omstændigheder et flot udvalg af film, som dermed også er med til at give de medvirkende danske filmfolk et internationalt renomme," siger Ferrer Schwenk og tilføjer, at et andet koproduktionssamarbejde, kroatiske Hana Jusics 'Quit Staring at My Plate' (på dansk 'I familiens skød'), også er at finde blandt årets Oscar-kandidater i foreign-language-kategorien.
'Thelma' af Joachim Trier.
Skarpere blik for kvalitet
Som international producer har Ferrer Schwenk overblikket over Filminstituttets internationale støtteområde, hvor producerne kan søge midler til at deltage i udenlandske koproduktioner.
Hun ser de danske producenters deltagelse i de fire nordiske Oscar-film som et sigende udtryk for, at deres træfsikkerhed i forhold til internationale kvalitetsprojekter generelt er blevet større.
"I dag har producerne fået en rutine og en erfaring, der kan mærkes," siger Ferrer Schwenk, der har kunnet følge udviklingen i de danske filmfolks udenlandske engagement, siden hun kom til i 2011 – på et tidspunkt, hvor Filminstituttet for alvor satte fokus på dansk films internationale potentiale.
"De har fået et langt skarpere blik for kvalitetsprojekterne – hvor det primært handler om meningsfulde kreative samarbejder, der kan værne om filmenes skarphed og identitet, og mindre om pengene," siger hun og peger på, at Filminstituttets støtte på området netop gerne vil fremme denne "organiske" egenskab ved samarbejderne.
Helt konkret kan vi se, at danske navne hyppigere dukker op som koproducenter på projekter udvalgt til de store festivaler, siger Ferrer Schwenk.
"Alene til Toronto Filmfestivalen i år var danske filmfolk involveret i otte koproduktioner. Ikke bare får de deres navn udbredt, men på festivalen kan de jo også etablere endnu flere netværk og kontakter."
'Tom of Finland' af Dome Karukoski.
Åbner sig mod verden
Mens der stadig er stærke bånd de nordiske lande imellem, er de danske producere i stigende grad rykket længere ud i verden. Når Ferrer Schwenk kigger på de ansøgninger til koproduktionsstøtte, som lander på hendes bord i dag sammenlignet med for seks år siden, er tendensen klar.
"Dengang var det groft sagt primært skandinaviske projekter – og sekundært lidt europæiske. Så kom der gradvist flere europæiske projekter til, og inden for de senere år er det igen helt forandret. Nu ser vi en voksende gruppe af ansøgninger vedrørende film fra lande uden for Europa."
"Vi ser danske producere engagere sig i film fra for eksempel Colombia, Mexico og Israel. Filminstituttet har netop støttet en koproduktion med en bangladeshisk instruktør. Historien handler om globaliseringens effekter og er en fransk-dansk koproduktion. En helt ny konstellation, som bliver interessant at følge. Blandt seneste støtter er også projekter fra Estland, Island og Irland."
For Filminstituttet handler det om at støtte producerne i at finde de spændende samarbejder, også uden for Norden.
"Det er berigende for branchen at arbejde på tværs af kulturer og fagtraditioner. Det giver nogle helt unikke erfaringer at få indsigt i andre måder at gøre tingene på," siger Ferrer Schwenk.
'Under træet' af Hafsteinn Gunnar Sigurdsson.
Finansiering af egne film
Ferrer Schwenk er ikke i tvivl om, at den danske filmbranche set udefra kan tilbyde nogle helt særlige kvaliteter:
"En straighforwardness hos producerne, den ikke-hierarkiske organisering og så en stor talentmasse – blandt fx skuespillere, klippere, fotografer, lydmestre, production designere," som hun siger.
Og i en tid, hvor filmøkonomien er stram, er det ikke uvæsentligt med stærke internationale bånd og producerrelationer. Det kan nemlig være med til at løfte finansieringen på egne projekter.
"Det så vigtigt i dag for producerne, at de mestrer kunsten at finansiere deres film internationalt. Budgetterne er de samme, men pengene er færre, og producerne brænder jo stadig efter at lave deres film," afslutter hun.