Med ’The Assassin’ tænkte mange, at elastikken var sprunget hos instruktøren Hou Hsiao-hsien: Hvordan skulle hans slow cinema dog gå i spænd med sværdkamp i den såkaldte wuxia-genre? Men Hou fandt et fælles domæne af sensibilitet, forankret i periodebilleder, æstetisk elegance og en millimeterpræcis sansning af nuet.
Filmen foregår i 700-tallets Kina og følger prinsessen Yinniang, der bortføres som barn. Hun bliver oplært i kampsport og ender med at blive en dødbringende lejemorder. Men da hun får til opgave at likvidere sin barndomskæreste, kommer hun i et alvorligt dilemma.
‘The Assassin’ er skiftevis elegant, kontant og åben som et digt. Stram og jazzet. Lige til arthouse-kredsløbets højreben, og Cannes-juryen anno 2015 flugtede da også øjeblikkeligt bolden i mål ved at tildele Hou Hsiao-hsien instruktørprisen.
Kan man tale om en haiku wire fu som genre? Nu kan man. Hous univers er påfaldende fattig på det, man kunne kalde de ’audiovisuelle adjektiver’ – følelses-pejlinger i form af underlægningsmusik, ekspressiv mimik og close-ups.
Når en modelsmuk lejemorderske i et naturstridigt flyvespring, skal vi ikke have lov at nyde hende i slowmotion, se hendes graciøse bevægelser ført til ende? Nej, det skal vi ikke. Hou prioriterer en rytme og et blik, som vækker undren og skærper sanserne. Så hellere klippe til nogle blade i solskin.
”Det er ikke min stil at have krigere flyvende gennem luften eller lave pirouetter under loftet. Det er ikke en mulighed for mig, jeg kan simpelthen ikke. Jeg foretrækker at bevare fødderne på jorden,” siger han.
”Mageløs og fængslende” – ’The Assassin’ skrev anmelder Lee Marshal og gav filmen fem stjerner i Filmmagasinet Ekko.
Appearances: Shu Qi, Chang Chen, Yun Zhou, Satoshi Tsumabuki
Original title: Nie yin niang
Director: Hou Hsiao-Hsien
Kina, 2015
DCP, 105 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år