Nye begyndelser
Utrolig mange filminstruktør har ramt noget kraftfuldt og særegent i deres debutspillefilm. Vi fornemmer i filmene noget vigtigt, der presser sig på. Med serien ønsker vi at sætte fokus på en række debutfilm af anerkendte instruktører, som sjældent er tilgængelige på det store lærred, bl.a. for at værkerne kan inspirere de nye talenter.
Man siger, at al begyndelse er svær, men gælder det også inden for kunstnerisk produktion? Man kan i hvert fald konstatere, at utrolig mange filminstruktør har ramt noget kraftfuldt og særegent i deres debutspillefilm. Den første film, som stadig ikke er tynget af omverdenens forventninger og en voldsomt dyr økonomi; i hvilken kunstneren har mulighed for at udvikle sin personlige stil under større frihed end senere i karrieren. Ofte giver debutfilmen tydelige fingerpeg om, hvor instruktørens force ligger - et særligt koncentrat af deres unikke stemme. Vi fornemmer i debutfilmene noget vigtigt, der presser sig på. Med nærværende filmserie ønsker vi at sætte fokus på en række debutfilm af anerkendte filminstruktører, da deres debutfilm oftest ikke er lige så tilgængelige på det store lærred som deres senere værker. Til trods for debutfilmens høje kvalitet, og den oplevelse at vi her tydeligt mærker kunstnerens personlige stemme. Oftest er debuterne skabt i et friere rum end det etablerede.
På Filminstituttet støtter ordningen New Danish Screen filmprojekter med manifesterede talenter, der debuterer i langt format. En af spillefilmsdebutanterne var i sin tid Gustav Möller, der med ’Den skyldige’ fra 2018 udnyttede et stramt budget som et kreativt afsæt for en thriller, der udelukkende udspiller sig på en alarmcentral, men som holder sit publikum i et jerngreb indtil sidste sekund. Den 1. marts fortæller Gustav Möller om sit arbejde med den prisbelønnede film.
Vi håber, at denne debutfilmserie vil inspirere talentmassen, der arbejder på deres eget filmprojekt, og som er i gang med at finde deres egen kunstneriske stemme. Den 19. januar inviterer vi til et filmmaraton i Cinemateket i samarbejde med Filmværksted København, hvor vi får besøg af flere markante danske filminstruktører, der efter vigtige erfaringer fra Filmværkstedet selv fik mulighed for at spillefilmsdebutere. Mød bl.a. Christina Rosendahl, Ulaa Salim, Pernille Fischer Christensen og Janus Metz, der vil dele ud af deres erfaringer med at debutere med ‘Stjernekigger’, ‘Danmarks sønner’, ‘En Soap’ og ‘Fra Thailand til Thy’, og mød ligesindede med filminteresse i Asta Bar.
Se også arrangementet Filmuniversitetet andetsteds på hjemmesiden, der med grundigt oplæg præsenterer Orson Welles’ berømte debutfilm ’Den store mand/Citizen Kane’ og David Lynchs hypnotiske ’Eraserhead’. Bemærk også, at vores filmserie ’Sort/hvid’ indeholder flere debutfilm, bl.a. Spike Lees svedige ’Ude på noget’.
Lone N. Sardemann, programredaktør / Cinemateket