Real/Surreal
Fra 21. november til 30. december kan du se den engelske instruktør Jonathan Glazers fire spillefilm ’Sexy Beast’, ’Birth’, ’Under the Skin’ og ’The Zone of Interest’. Førstnævnte åbner serien inkl. introduktion til Glazers univers og filmsprog – herunder hans surreelle, drømmende tone og afsæt som musikvideoinstruktør – af Casper Christensen (Filmnørdens Hjørne).
Engelske Jonathan Glazer (f. 1965) har lavet bare fire film gennem 24 år som instruktør i det store format. Men hvilke fire! Den seneste, holocaust-dramaet ’The Zone of Interest’, modtog en statuette for bedste internationale film ved årets Oscar-uddeling samt en regn af andre priser. Den er væsensforskellig fra hans tidligere spillefilm, som i det hele taget er ganske forskellige i stil og tematik – Glazer er ikke en auteurtype med en specifik genkendelighed – men udfordrer, som med de tre andre, betragterens genreforventninger og rykker ved vores virkelighedsopfattelse.
Glazers filmiske univers er befolket af gådefulde karakterer, kredser om fremmedgørelse og ensomhed og er fyldt med drømmespor og suggestive sekvenser, der bevæger sig på kanten af det genkendelige og surreelle. Men ikke sådan, at han kun er for avantgardister, kodeeksperter og drømmetydere.
Faktisk er han en mester i sted og stemning. I debuten ’Sexy Beast’ åbner han således porten til et solstegt, vulgært eks-forbryderliv i Spanien med barbecue, guldure og lidt for stramme badebukser. I ’Birth’ gælder det den mondæne, tillukkede overklasseverden af kammermusik, opera og fornemme familiemiddage. Og i ’Under the Skin’ udspiller mærkelige ting sig i et dokumentaristisk indfanget Skotland klædt i smog og socialrealisme. Tingene skal bare ruskes.
At Glazer begyndte sin filmiske løbebane med at lave musikvideoer for Radiohead, Massive Attack og Jamiroquai er en tanke eller tre værd. Her finder man mange af de stilistiske figurer, han vender tilbage til i sine spillefilm.
Morten Tang, programredaktør / Cinemateket
Thursday 21. November
19:30