Sort/hvid

5. Jan - 27. Mar

Fra ’Sidste forestilling’ over ’Down by Law’ til ’Ida’. Med 12 håndplukkede værker – flere på original 35mm – sætter vi i januar-marts fokus på den moderne sort/hvid-film.

Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid. Ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser. Tænk bare på Michel Hazanavicius’ Oscar-vindende hyldest til stumfilmæraen ’The Artist’ (2011) eller ’Pigen med nålen’, der er Danmarks bud på en nominering til den gyldne statuette i 2025 – og som allerede ved filmfestivalen i Cannes blev fremhævet for sin visuelle stil (dansk premiere 23. januar).

Farverne, som gjorde deres indtog fra midten af 1930’erne, var til at begynde med forbeholdt dyre prestigefilm eller westerns og musicals. Tre årtier senere dominerede de så kraftigt, at s/h overvejende blev brugt til hurtigproducerede b-film. I dag er overvejelserne – særligt de kunstneriske – langt mere subtile.

De fortællemæssige tanker bag valget af s/h er givetvis lige så mange, som der er film. Men sikkert er det, at farver ikke altid er den bedste måde at fortælle sin historie på. Monokrom billedæstetik gør noget ved måden hvorpå vi afkoder og forholder os til et givent værk. Påvirker vores tids- og stedsopfattelse, peger på sig selv som frembringelse, peger tilbage på sin ophavshaver.

I denne serie, som løber gennem hele januar-marts, har vi udvalgt 12 film, der siden 1971 har påkaldt sig opmærksomhed for brugen af s/h. Spandet er bredt. I den ene ende fx den ungarske auteur Belá Tarr, som alene excellerer i s/h, og gerne gør det i adstadige kompositioner, fulde af kontraster og skygger (hér repræsenteret ved ‘Hesten fra Torino’): ”Jeg synes, de nuværende Kodak-farver ligner malet plastik. Den grønne er for grøn, den røde er for rød, den blå er for blå. For mig er s/h-film mere farverig, og der eksisterer jo et utalt af grå nuancer,” udtalte han en gang ved et besøg i Cinemateket.

I den anden ende er der amerikanske Kevin Smith, hvis indie-debut, kioskkomedien ’Clerks’, ifølge instruktøren selv blev skudt i s/h fordi farvefilm var umulig at styre i det neonrørsoplyste optagemiljø – hvilket viste sig at være en heldig beslutning, da kritikken efterfølgende tolkede valget som et bevidst forsøg på at få æstetikken til at matche optagelserne fra et butiksovervågningskamera.

Indimellem kan du se film af Jim Jarmusch, Pawel Pawlikowski, Spike Lee, Miguel Gomez m.fl. Og allerede den 15. januar introducerer Kasper Bering Liisberg (Film- og Medievidenskab, KUA) Martin Scorseses ’Raging Bull’, fortæller om filmens billedsprog og trækker linjer til andre nyere, markante sort/hvid-film.

… og har du mod på endnu mere, så tjek programmets øvrige serier for flere perler – bl.a Psych-Out!-biffen med ’Sin City’, Filmuniversitet med ’Eraserhead’, ’Persepolis’ med oplæg i Film & Litteratur og ’The Lighthouse’ under årets Lysfilmfestival.

Kristoffer Pedersen, Tobias Lynge Herler og Morten Tang / Cinemateket

Buy tickets

Wednesday 29. January
19:45

Tickets

Thursday 30. January
19:30

Tickets

Thursday 30. January
21:30

Tickets

Films in serie

Thursday 23. January

20:00

Klassikeren: Sidste forestilling + oplæg af Christina Rosendahl

Series: Sort/hvid

Event

Wednesday 29. January

19:45

Ida

Series: Sort/hvid

20:30

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Thursday 30. January

19:30

Smertende nat

Series: Sort/hvid

21:30

Raging Bull

Series: Sort/hvid

Sunday 2. February

19:00

Tabu

Series: Sort/hvid

Thursday 6. February

21:30

Clerks + filosofisk standup

Series: Sort/hvid

Event

Friday 7. February

19:00

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Saturday 8. February

14:15

Manhattan

Series: Sort/hvid

16:30

Ida + filosofisk oplæg om identitet

Series: Sort/hvid

Event

Tuesday 11. February

16:30

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

18:00

Regular Lovers

Series: Sort/hvid

Friday 14. February

21:30

Down by Law

Series: Sort/hvid

Saturday 15. February

17:00

Ude på noget

Series: Sort/hvid

21:30

Nebraska

Series: Sort/hvid

Tuesday 18. February

16:30

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Thursday 20. February

21:15

Hesten fra Torino

Series: Sort/hvid

Friday 21. February

19:00

Ida

Series: Sort/hvid

Sunday 23. February

18:45

Regular Lovers

Series: Sort/hvid

Thursday 27. February

21:15

Nebraska

Series: Sort/hvid

Saturday 1. March

14:00

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

19:00

Manhattan

Series: Sort/hvid

Sunday 2. March

14:15

Down by Law

Series: Sort/hvid

Thursday 6. March

19:00

Clerks - døgneren

Series: Sort/hvid

19:15

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Sunday 9. March

16:15

Raging Bull

Series: Sort/hvid

Tuesday 11. March

17:15

Ude på noget

Series: Sort/hvid

19:15

Nebraska

Series: Sort/hvid

Wednesday 12. March

20:45

Manhattan

Series: Sort/hvid

Saturday 15. March

19:00

Clerks - døgneren

Series: Sort/hvid

Sunday 16. March

19:15

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Friday 21. March

19:00

Down by Law

Series: Sort/hvid

Saturday 22. March

13:45

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Thursday 27. March

21:30

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

Series: Sort/hvid

Event

Vælg dato
Mo Tu We Th Fr Sa Su
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
February
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2
March
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
April
31 1 2 3 4 5 6