Forberedelse
Download vejledningen til filmlegen her.
- Start med at finde et lokale med jævn belysning, hvor I kan lave jeres 2D opstilling på gulvet.
- Opstil jeres 2D studie med en flad baggrund, der sættes fast med tape på gulvet.
- Tabletten fastgøres til et bord, en stol eller en anden vandret flade over baggrunden i en afstand, så baggrunden udfylder hele billedet. Se eksempler på, hvordan I kan opstille studiet under menupunktet ”Godt i gang”.
- Placer jeres figurer i billedet, og tjek at afstanden mellem tabletten og scenen giver et godt billede.
Optagelse
- Nu skal I til at optage jeres billeder. Et barn optager billederne og to børn flytter figurerne. Undervejs bytter børnene roller.
- I filmen starter to figurer med at kæmpe. Den ene figur er en troldmand med en tryllestav, den anden er en farlig modstander med et andet våben.
- Tag nogle billeder, hvor modstanderen angriber troldmanden. Så svinger troldmanden sin tryllestav mod sin modstander. For at skabe en glidende bevægelse skal børnene flytte arme og våben et lille stykke ad gangen. Der tages 2 billeder mellem hver bevægelse.
- Når tryllestaven peger på modstanderen, indsætter I en ny figur mellem to billeder.
- I kan nøjes med at udskifte modstanderens våben, så han fx holder en blomst i hånden i stedet for et sværd. Det vil børnene synes er skørt og sjovt!
- I vores film har vi lagt eksplosions animationer ind i det billede, hvor forvandlingen sker. Det gør billedet mere dramatisk.
Redigering og lyd
- Efter optagelserne kan I ændre på filmens afspilningshastighed eller lave små pauser i filmen, ved at kopiere enkeltbilleder.
- Tilføj musik og / eller optag jeres egne dramatiske effektlyde til kampen og forvandlingen.
Opsamling
Børnene vil elske at se deres dramatiske duelfilm igen og igen! Tal om:
- Hvordan det kan være, at tryllekunstneren kan forvandle sin modstander i filmen?
- At man kan trylle og snyde på film!
- Hvad var sjovt / svært?
Inviter de andre børn i børnehaven på en dramatisk duelfilm. Send filmene til børnenes forældre som e-mail.
Forslag til variationer af aktiviteten
- Udnyt, at der ikke er nogen tyngdekraft i den flade 2D opstilling. Troldmanden kan fx få sin modstander til at svæve eller dreje rundt så let som ingenting!