En redaktion bestående af ca. 15 unge i alderen 15-27 år gik i 2016 i gang med at lave deres eget månedlige arrangement i Cinemateket i København. De unge har fra starten fået stor frihed til at skabe deres egne events, ud fra den bærende idé at de unge skal lave arrangementer de selv gider deltage i. Med fyldte sale og masser af opmærksomhed fra et ungt publikum er er projektet en succes, som nu er gået ind i sit andet år.
Varieret og levende indhold
De hidtil afholdte events viser en stor idérigdom med meget varieret og levende indhold. Blandt eksemplerne er filmene 'The Graduate' (1967) med digtoplæsning, fotoudstilling og fokus på de unge år i samarbejde med Ungdommens Folkemøde, 'American Psycho' (2000) med ekspertforedrag om yuppiekultur og Donald Trump, en aften om biodynamisk landbrug med instruktør Phie Ambo og hendes film 'Så Meget Godt I Vente' (2014) og en rejse ind i den japanske kultur med 'Lost in Translation' (2003) og dertilhørende whisky samt karaokebar.
Målet med projektet
Målsætningen med projektet er knytte de unge tættere til Cinemateket og skabe indhold, som engagerer nye og yngre målgrupper - og udfordrer den klassiske biografoplevelse. ”Mørkekammerater” har ikke blot levet op til disse forventninger, men også vist vigtigheden af, at de unge udnytter deres egne netværk til at skabe bred publikumsinteresse.