Filmstriben tema: Rusland – før og nu

Forud for det russiske præsidentvalg, som finder sted søndag d. 4. marts 2012, peger DFI på en række dokumentarfilm, som belyser aspekter af Rusland før og nu. Filmene findes på Filmstriben og kan vises på bibliotekerne.

Introduktion til filmtemaet "Rusland – før og nu".

Ruslands mangfoldighed og omskiftelige historie afspejles i den række dokumentarfilm, som vi peger på som relevante at vise på bibliotekerne op til det russiske præsidentvalg søndag d. 4. marts 2012.

Filmene er meget forskellige i deres udtryk og temaer, og kan ses som interessante og seværdige bidrag til en større forståelse af russernes identitet og Rusland som nation før og nu.

Alle filmene er dokumentariske og tæller både danske og udenlandske produktioner. Mange af dem har tiltrukket international bevågenhed, og belønnet med festivalpriser som håndgribeligt udtryk for deres kvalitet.

Den helt aktuelle ”Putins kys” (Lise Birk Pedersen, 2011) viser et politisk klima i nutidens Rusland, præget af magtmisbrug, vold og utryghed.  Filmen følger den nu 19-årige kvinde Masha, som efter at have arbejdet sig op mod toppen i den Putin-styrede ungdomsorganisation Nashi, langsomt begynder at tvivle på et politisk projekt, som undertrykker kritikere med hård hånd.

”Mit Perestrojka” (Robin Hessman, 2010) er også ny på Filmstriben. Den følger fem tidligere skolekammerater fra Moskva, som har været igennem omskiftelige tider, fra en beskyttet sovjetisk barndom, over Glasnost og Perestrojka-tiden med glæde og forvirring, Sovjetunionens sammenbrud i 1991, til nutidens Rusland. Filmen forsøger at indkredse hvilken indvirkning disse omvæltninger har haft på den menige russers liv.

Russernes nutidige liv og samfund skildres også i tre andre meget forskellige film. I ”Tankograd” (Boris Bertram, 2010) kommer vi tæt på en gruppe unge mennesker i en dansetrup, som bor i en by, hvor gennemsnitsalderen kun er 51 år på grund af radioaktiv forurening. ”For Gud, Putin og fædrelandet” (Nino Kirtadze, 2007) handler om russiske patrioter der er imod demokratiet, mens ”De nøgne fra Skt. Petersborg” (Ada Bligaard Søby, 2010) viser stemninger og situationer fra dagliglivet i Skt. Petersborg.

Den finske instruktør Pirjo Honkassalo lavede i 2005 dokumentarfilmen ”The 3 rooms of Melancholia (dansk titel: Melancholia). Med konflikten mellem Rusland og Tjetenien som ydre ramme, skildrer filmen meget intenst og stemningsfyldt krigens universelle rædsler og barnesindets sårbarhed. Filmen er blevet belønnet med mange internationale priser, bl.a. hovedprisen på IDFA.

I ”Den højeste straf” (Tómas Gislason, 2000) følger vi Ole Sohn på hans rejse til Moskva, hvor han forsøger at afdække hvad der blev af kommunisten Arne Munch-Petersen, som forsvandt i Sovjetuninonen i 1937. Filmen er en virtuos montage og den blev da også belønnet med bl.a. en Robert for bedste dokumentarfilm i 2001 og Årets tv-Oscar samme år.

Sidst men ikke mindst er det værd at rette opmærksomheden mod dokumentarfilm som belyser den russiske historie og dermed også nutiden. ”Russisk Avantgarde” (Alexander Krivonos, 1999) handler om en dramatisk epoke i begyndelsen af 1900-tallet, hvor en gruppe personligheder på den russiske kunstscene, som dedikerede deres liv til revolutionen, men som senere blev forrådt af det kommunistiske styre. ”Olga – Den sidste storfyrstinde” (Sonja Vesterholt, 2003) er en biografisk skildring af Rusland sidste storfyrstinde Olga Romanov, mens ”The Star Dreamer” (Sonja Vesterholt og Mads Baastrup, 2002) handler om den sovjetiske filminstruktør Pavel Klushantsev, som trods meget svære vilkår, viste sig at være meget forud for sin tid inden for science-fiction genren, og en visionær drømmesjæl som så rejsen ud i rummet som menneskehedens helt store fremtidshåb.

Læs mere om filmene og se dem på Filmstriben.

Tags: