Glasbanditten

Se vejledningsvideoen her.
I denne filmleg gør børnene ”døde” ting levende ved at sætte øjne på tingene og bevæge dem.

Forberedelse

Download vejledningen til filmlegen her.

  • Start med at finde et lokale med jævn belysning, hvor I kan lave jeres 3D opstilling op ad en bar væg – evt. med et kulørt stk. karton i A2 som baggrund. Det skal have en anden farve en væsken.
  • Placer jeres tablet foran væggen/baggrunden.
  • Stil glassene ind i billedet og juster placeringen af tabletten til I synes, billedet fungerer godt.


Optagelse

  1. Nu skal børnene til at optage deres billeder. Det ene barn er fotografen, der optager billederne. Det andet barn flytter glassene, suger saften op og hælder saft i det tomme glas.
  2. Et glas med farvet væske kommer glidende ind på bordet. Kigger til den ene og den anden side.
  3. Pludselig kommer et tomt glas med et sugerør glidende ind. Det kigger vredt på det fulde glas.
  4. Det tomme glas glider over til det fulde glas og stiller sig helt tæt op af det. Glasset fyldes lidt efter lidt med væsken fra det fulde glas. Det nu tomme glas bliver stående tilbage – øv
  5. Først optager fotografen det ene glas, der kommer glidende ind, så det andet. Efter hvert lille ryk skal glasset stå stille, og fotografen optager 2 billeder.
  6. Det andet barn suger forsigtigt en mundfuld saft op ad gangen med sit eget sugerør, uden at røre ved det andet sugerør i glasset. Efter hver mundfuld hælder barnet en sjat saft i det tomme glas. Derefter tager fotografen 2 billeder af glassene.
  7. Denne proces fortsættes indtil det fyldte glas er tomt og det tomme glas er fyldt.


Redigering og lyd

  • Efter optagelserne kan I ændre på filmens afspilningshastighed eller lave små pauser i filmen, ved at kopiere enkeltbilleder.
  • Lad børnene optage deres eget lydspor. De skal finde på replikker eller lyde til glassene. Se nu er det virkeligt som om, glassende er blevet levende væsener, der kan blive glade og vrede.


Opsamling

Børnene vil elske at se deres glasbanditfilm igen og igen! Tal om:

  • Fotografens rolle og det andet barns rolle med at suge saft op af det ene glas og hælde saft i det andet.
  • Hvordan det kom til at se ud på filmen?
  • At man kan trylle og snyde på film!
  • Hvad var sjovt / svært?

Inviter de andre børn i børnehaven til at se glasbanditfilm. I kan måske byde børnene på friskpresset frugtjuice med sugerør. Send filmene til børnenes forældre som e-mail.


Forslag til variationer af ”Glasbanditten”

  • Prøv at lave filmlegen med andre ”døde” ting, der får øjne og måske en mund. Det kan være sko, madderne i madkassen, vanter, sokker, frugt og grøntsager – alting kan få liv!
  • Børnenes ting skal finde på noget sjovt! Lad børnene lege historien frem med ’figurerne’.
  • Når børnene skal tegne øjnene, kan I lave en øvelse, hvor børnene selv laver karikerede udtryk med ansigtet. Lad børnene kigge på hinanden eller bruge et spejl for at blive bevidste om de følelser, øjnene og evt. munden udtrykker.
  • Se filmen ”Ansigtsudtryk” under Tips og Tricks

 

Praktisk information

 

  • Varighed: 20 min. til opstilling og 30 min. til optagelse og lyd.
  • Antal børn: 2 pr. tablet.
  • Udstyr og opstilling: Tablet med stopmotion program, lodret 3D opstilling.
  • Materialer: To gennemsigtige glas, friskpresset frugtjuice eller saftevand, en kande med det samme væske, øjne med forskellige udtryk, klæbemasse til at sætte øjnene fast på glasset, to sugerør.

Kontakt

FILM-X
Cinemateket
Gothersgade 55
1123 København K

FILM-X telefontid: mandag 10-11.30
tlf. 5096 7477

film-xdfi.dk