Jagten begejstrer

STATISTIK. Thomas Vinterbergs "Jagten" runder i dag 600.000 billetter efter bare seks uger i biograferne. Publikums vurdering af filmen er i særklasse, viser nye tal fra DFI Filmbasen.

Hele 96 % af publikum til "Jagten" vil anbefale filmen, og samlet får filmen en score på 6,34 på en skala fra et til syv. Det er langt over gennemsnittet. Normalt vil kun 80 % anbefale en film, og den gennemsnitlige score for en biograffilm vil være 5,55, når der ses på både danske og udenlandske film. Filmens word of mouth (WOM) er altså i særklasse, og hele 35 % af publikum har da også fået filmen anbefalet af venner eller familie, hvilket er langt over gennemsnittet på 25 %.

vurderinger

Alle ser "Jagten" – også de unge

"Jagten" har særdeles godt fat i alle aldersgrupper, men overraskende nok er hele 27 % af publikum under 25 år. Det svarer til, at 162.000 billetter er solgt til et publikum under 25 år.

aldersfordeling

14 % af publikum tilkendegiver, at de har set filmen med deres forældre. Det indikerer, at der har været en større tendens til samsening med børn over 15 år, end man ellers ser det indenfor både dramaer og det gennemsnitlige biografbesøg.

Det er en film, som publikum i høj grad (54 %) har set med deres kæreste eller ægtefælle, hvilket er markant højere end det gennemsnitlige 45 %. Kønsfordelingen på 60 % kvinder og 40 % mænd mimer det generelle billede af publikum til danske film. 32 % er medlem af Biografklub Danmark.

Geografisk appellerer filmen også bredt. Faktisk har "Jagten" bedre fat i publikum vest for Storebælt end den gennemsnitlige biograffilm.

"Jagten" har været ventet

Allerede i starten af oktober 2012 målte DFI på biografpublikummets kendskab til og lyst til at se "Jagten" i biografen. Data vidnede dengang om en særdeles stærk bevidsthed om filmen hos publikum. Hele 60 % af det adspurgte aktive biografpublikum havde hørt om "Jagten", og hele 51 % tilkendegav, at de helt sikkert eller sandsynligvis skulle se filmen. Publikum har altså i den grad ventet på filmen, og det faktiske billetsalg og "Jagtens" massive og historisk store åbningsweekend med 120.000 solgte billetter bekræfter en efterspørgsel i markedet.

Tal fra DFI Filmbasen viser, at hele 28 % af filmens publikum havde besluttet sig for at se filmen mere end to uger inden, de kom i biografen, hvilket er markant over det gennemsnitlige niveau på 19 %. Generelt beslutter langt størstedelen af biografpublikummet sig først for, hvad de skal se inden for samme uge.

Med 600.000 til "Jagten" er filmen den femte mest sete danske film de seneste 10 år kun overgået af "Klovn – the Movie" (839.000 billetter), "Hvidsten Gruppen" (765.000), "Flammen & Citronen" (674.000) og "Den skaldede frisør" (645.000).