Hvem er I?
Investigate North er et spilselskab, der har rødder i filmbranchen med erfarne producenter som Vibeke Windeløv og Ole Søndberg. Men det til trods kunne vi i marts stolt fejre fem års fødselsdag som vaskeægte spilproducent. Vi har nemlig altid haft fokus på udelukkende én ting: at skabe spil med stærke, relevante historier, funderet i unikke miljøer og universer.
Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Vi er et selskab i rivende udvikling, så vores profil er stadig ved at falde på plads. Men da vi er vokset ud af filmbranchen, er vi meget optagede af den gode historie, detaljerede universer og udfordrende karakterer – historiefortællingselementer som filmbranchen har professionaliseret over cirka 100 år. Spil har endnu ikke haft en fransk novelle vague, eller været igennem sin italienske neorealistiske periode. Netop derfor udgør spilmediet et klondike af gode historier, der kan og skal fortælles på nye måder. For det er det, som optager os: at udfordre godt gameplay og den gode historie, så de til sammen danner en unik oplevelse.
Vi plejer også at sige, at vi er et spilfirma med fokus på integreret historiefortælling. Vores spil er dele af store, bagvedliggende fortælleuniverser, hvor flere medier spiller sammen og supplerer hinanden. Vi lever i en tid, hvor publikum er meget loyale over for de universer og historier, som de elsker. De vil derfor gerne have adgang til det på flere forskellige platforme.
Vores igangværende projekter er en viderebygning af den filosofi, krydret med de erfaringer, vi høstede fra vores tidligere projekt "Cloud Chamber". Vi er overbeviste om, at der er rigtigt meget at hente i samspillet mellem film og spil (også ud over den gode historie), og i sidste ende må vores færdige projekter svare på, eller definere, hvad vores egentlige profil er.
Hvad har I lavet indtil nu?
I 2014 kom Investigate Norths første spil, "Cloud Chamber", der med støtte fra DFI og private investorer eksperimenterede med, og satte nye standarder for, interaktion med en historie. Det er nok ikke dækkende udelukkende at kalde det et ambitiøst eksperiment, men med "Cloud Chamber" prøvede man i hvert fald at balancere mellem film og spil i ét produkt.
Læs mere om Cloud Chamber her.
Anmelderne tog godt imod spillet, og der var brugere, der brugte 40 timer online på at dykke ned i universet. Der var også andre, som slet ikke forstod, hvad det var, vi havde lavet. For nogen var det forfriskende med et spil, der ville så meget på én gang. For andre var det overvældende. For andre igen et mislykket forsøg. En ting er sikkert: vi har lært uendelig meget, og den viden bruger vi nu aktivt i vores igangværende projekter.
DFI har prøvet "Cloud Chamber", der kan spilles på www.cloudchambermystery.com. Se med og bliv klogere på, hvad det egentlig handler om.
Hvad har I gang i nu?
Lige nu har vi gang i to projekter. I starten af året blev den lille spilproducent Mystic Box en del af Investigate North. Mystic Box bestod af tre drenge, som havde gang i deres eget spil, "Aporia", lavet i CryEngine. Det er et horror-adventure-puzzle-spil i bedste forstand. Vi blev meget betaget af universet, historien og gameplayet, og så syntes vi desuden, at drengene havde sindssyg god energi. Samtidig var vi på udkig efter et hold, der kunne stå for vores andet projekt, "Unpunished".
"Unpunished" var, til at starte med, i samme kategori som "Cloud Chamber", men med en
En ny kreativ ledelse – i form af Niels A. Wetterberg – kom der også en ny vinkel på projektet. Historien blev skrevet om, og vi koncentrerede os indledningsvist om at skrue et rigtig godt spil sammen frem for at fokusere på at forene spil og film til ét medie.
Fortælleuniverset i "Unpunished" er så interessant, at et parallelt ben er vokset frem på dyret: en TV-serie. Det er hæsblæsende ambitiøst, men indtil videre tegner det rigtig godt; med udenlandske samarbejdspartnere og et virkelig stærkt forfatterhold. Universet omhandler kunstig intelligens, og vi prøver at gribe det an fra to vidt forskellige vinkler gennem henholdsvis TV-serien og spillet.
Fælles for både "Aporia" og "Unpunished" er, at man, i mangel på et bedre udtryk, kan kalde begge for spil for Indie AAA. Et andet fællestræk er, at vi forsøger at forgrene projektet ud til andre platforme. Eksempelvis arbejder vi nu på en kortfilm inden for "Aporia"-universet.
"Aporia" er planlagt til at udkomme i starten af 2017 og "Unpunished" i midten af 2018.
Et "prototype"-billede til det upublicerede spil "Unpunished"
Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark?
Det er et ret fantastisk community, som jeg ikke har set mage til andre steder. Det vokser helt vildt, og der er en ekstrem følelse af fællesskab på tværs af virksomheder. Det føles lidt som at være en del af en farverig vestgående karavane i 1850’ernes USA. Undervejs prøver vi at lære hinanden at trylle og grave guld på en og samme tid. På den måde er der jo en parallel til filmhistorien, hvor det i høj grad var tryllekunstnere der definerede det tidlige filmsprog.
Samtidig er der vel også en parallel til den danske filmhistorie, som i begyndelsen af 1900 var en de mest fremtrædende i verden. Det føles på mange måder lidt som det samme: Danmark har virkelig noget at byde på, når det kommer til spildesign, spilkunst, spilforretning – i det hele taget spil. Og alle vil gerne have, at alle lykkes – og det er en fremragende energi at stå op til hver dag.
Hvad er det mest udfordrende ved at være spilproducent i Danmark?
Det er jo oftest sådan med kunst, at investorerne ikke ligefrem hænger på træerne. Det kan man jo egentlig godt forstå. Måske både fordi det er kunst, men også fordi computerspil kan virke lidt fremmede for nogle af dem, som skal have penge op af lommerne. Men i de fleste tilfælde er et godt spil en rigtig god forretning. Det er i hvert fald oftest en bedre forretning end film. Derfor er det jo også fantastisk, at vi i Danmark har nogle støtteordninger, der kan hjælpe på vej.
Det er dog desværre ikke nok til at udnytte vores nuværende førerposition og den enorme talentmasse og gejst, der findes i landet. Vi har været meget heldige med at tiltrække investeringer, men vi kan se, at mange chancer bliver forbigået, og at mange dygtige unge mennesker ikke får mulighed for at komme i gang.
Freestyle: Hvad ville du ønske, jeg havde spurgt om? Og hvad ville du så svare?
Hvor er Investigate North om 10 år?
Vi brænder for at skabe fantastiske og overraskende fortælleuniverser, og om 10 år står vi med 4-5 dybt originale koncepter, der tager udgangspunkt i spilmediet, men samtidig lever på platforme som film, tv, tegneserier, bøger osv. Vi er formentlig vokset i antallet af ansatte, men vi har bibeholdt opstartsstemningen, hvor det går hurtigt fra tanke til handling, og hvor der er plads til kreativ leg og til at tage chancer. Og så er vi meget klogere på vores erhverv og har tiltrukket flere af de mange dygtige talenter i branchen. I vores øjne er det det mest effektive middel til altid at vokse: at få nye, friske hjerner ind, der kan udfordre "måden, vi plejer at gøre tingene på".
"Unpunished"