Porno og tandfeer

SERIEJAM. Kan man opfinde otte originale tv-koncepter på tre dage? 30 manuskriptforfattere, instruktører og producere gjorde forsøget på workshoppen SERIE JAM, arrangeret af talentstøtteordningen New Danish Screen. Et tandfeunivers for børn, en smuk serie om pornoens frisættelse og en mørk "fragmentar" med indbygget mordgåde var nogle af de ideer, der blev præsenteret på Vallekilde Højskole den 16. marts 2012.

"En verden under overfladen. En verden uden lys. En 14-årig pige på coke – alene. Korrupte betjente og en skruppelløs natportier. Vi lever i ly af mørket, vi lever for natten, glimtene og spændingen. Ikke alt er, hvad det ser ud til at være. Men der er noget galt. Noget hænger ikke sammen. Der træffes forkerte valg. Fragmenter af en historie, fragmenter at et liv og fragmenter af et mord. Kan du se lys i mørket?"

Vi er til SERIE JAM på Vallekilde Højskole. Mens forårssolen brager ned udenfor, er festsalen henlagt i mørke, og de 30 deltagere, tre tutorer og fem arrangører holder vejret, mens producer Christian Vangsgaard, instruktør Peter Schønau Fog og manuskriptforfatter Kim Blidorf pitcher deres bud på et originalt tv-seriekoncept: "Glimt" er en fragmentarisk serie på nettet, hvor otte historier bliver flettet sammen, så hver bliver en unik historie og lægger op til diskussion om seriens mordgåde.

"Det at skabe, skaber mere, fordi man bliver begejstret over hinanden. Hvis jeg giver en ide videre, får jeg en ny igen."

Det er fredag eftermiddag. I tre dage har workshopdeltagerne, som er professionelle film- og tv-folk, udviklet ideer på højtryk. Lyttet til inspirationsoplæg, arbejdet i grupper på kryds og tværs, pitchet i plenum og klistret idévæggen i fællesrummet til med kort. Tre runder og mange flere kopper kaffe senere er det tid til at præsentere de endelige projektidéer.

SERIE JAM 2012

SERIE JAM er en workshop for professionelle inden for tv, film, web eller anden form for narrativ visuel fortælling.

Målet er at udvikle en række originale seriekoncepter med potentiale for realisering på tv, web, mobil eller anden platform og at skabe nye kontakter mellem aktører i film-, tv og netbrancherne gennem konkrete udviklingsopgaver.

SERIE JAM blev holdt på Vallekilde Højskole den 14.-17. marts 2012.

Dette er den første af en række artikler fra SERIE JAM 2012. I de næste artikler giver kunstnerisk leder af New Danish Scree, Jakob Høgel, et bud på dansk series fremtid, forhenværende fiktionschef i DR, Ingolf Gabold, beretter om DR's 15 dogmer, og rollespiludvikler Michael Rauff fortæller om opbygning af universer. 

Kreativt løft til serie-branchen

En time inden start er der stadig fuld gang i forberedelserne. En gruppe løber rundt og spiller på tromme. En anden tegner kort over tandfe-verdener. En tredje opfinder en amerikansk journalist ved navn Jim. De færreste når langt på den annoncerede gåtur. Til gengæld siger de ikke nej til rabarbergrøden.

Det gør New Danish Screens kunstneriske leder, Jakob Høgel, heller ikke."Det er min livret!" betror han FILMupdate og øser fornøjet op, mens han griner af de pendulfartløbende deltagere og fortæller om baggrunden for SERIE JAM.

"Vi håber, at SERIEJAM kan være med til at give serie-området et kreativt løft. I Danmark er der en tendens til, at tv-serier bliver udviklet inden for meget faste rammer. Ud fra vores arbejde med udvikling og innovation i New Danish Screen fornemmer vi imidlertid, at der er et skred på vej. Serier vil gøre sig gældende på mange flere platforme, og både form og økonomi skal tænkes anderledes."

Seriejam 2
 Fredag eftermiddag på Vallekilde Højskole - der tænkes og diskuteres 

Hurtig idégenerering

New Danish Screen har god erfaring med jam-formen fra bl.a. Pixel Jam i 2010, som havde fokus på crossmedia-projekter. I jam-programmet er der både forelæsninger og vejledning, men grundlæggende bygger konceptet på deltagernes energi og lyst til at idéudvikle sammen.

"Vi kører deltagerne igennem nogle ret hurtige forløb, hvor deltagerne trækker kort med emner, arenaer og karakterer for at løsne op for idégenereringen. Mange af ideerne starter ret pjattede, men efterhånden bliver de slebet til og tager form som noget, der kan fungere i en dansk seriesammenhæng. Alligevel gør det en forskel, at de er startet i det knaldede hjørne – der er noget fra processen, der hænger ved. En stemning, en fornemmelse eller en karakter. Om de otte projekter er parate til at komme på skærmen i nærmeste fremtid, ved jeg ikke, men de byder alle sammen på noget forfriskende og originalt," siger Jakob Høgel, som er meget tilfreds med diversiteten i projekterne.

Sugardaddy i Candylac

Ideerne, der bliver pitchet spænder da også vidt: "Tandfeen" er en animationsserie og webunivers, der skal lære børn at passe på deres tænder. Skurken hedder Sugardaddy og kører i Candylac. "A Perfect World" er en sci-fi-serie om et samfund, der har tilsat et stof i drikkevandet. Og vupti er verden harmonisk. Tilsyneladende. "Punktum" er skæbnefortællinger fra et plejehjem. I "Tupilac" kæmper en nyansat Mærsk-arbejder med sine grønlandske rødder og kræfter fra den beåndede verden. "A Mok" er en sort komedie om en psykolog/psykiater, der eksperimenterer med sine patienter. "Domus Vista" et kulørt kærlighedsdrama fra et ghettopræget boligkompleks. Og endelig handler "De taler om frihed" om pornoens frisættelse og konsekvenserne for de menneskelige relationer i en grænseløs tid.

Seriejam domus vista
Pitch af "Domus Vista"

En idé kommer sjældent alene

Og vinderne i den uafgjorte afstemning er: "De taler om frihed" og "Glimt". Udover æren er præmien et kroophold i Sverige for hele gruppen og en udviklingssamtale med TV 2.

"Vi skal helt sikkert af sted på det kroophold og arbejde videre på serien," lyder det enstemmigt fra vindergruppen "De taler om frihed", der består af instruktør Lasse Lindsteen, instruktør Sven Vinge, manuskriptforfatter og konceptdesigner Lasse Hall, manuskriptforfatter Ib Kastrup og instruktør og manuskriptforfatter Caroline Sascha Cogez.

"Det er en fantastisk forløsning på et meget intenst forløb. Det har været angstprovokerende at skulle udvikle så mange ideer med mennesker, man ikke kender. Men også vildt inspirerende at få lov til at lege og insistere på at holde fast i det lystfulde ved at skabe. Man behøver ikke være bange for at dele ud af sin kreativitet. Det at skabe, skaber mere, fordi man bliver begejstret over hinanden. Hvis jeg giver én ide videre, får jeg en ny igen, " siger Caroline Sascha Cogez, inden hun skåler med gruppekammeraterne.  

Kreativ sparring

Ønsker om fremtidigt samarbejde og videreudvikling af projekterne er nu dagsordenen.

"Jeg er sikker på, at vi kommer til at lave "Tandfeen". Vi føler, at vi har skabt noget unikt", siger producer Michael Bille Frandsen, som har solid tv-erfaring, men meldte sig til SERIE JAM for at for at møde nye mennesker og arbejde med nye platforme.

"Vi er i en brydningstid. For to år siden ville man ikke ane, hvad man skulle stille op med de nye formater. Nu ser vi lyst på fremtiden."

Den kreative sparring om fremtidens serieformater er ifølge Jakob Høgel netop formålet med SERIE JAM.

"Mange sidder ret alene i den danske film- og tv-branche. SERIE JAM er en mulighed for at finde nye samarbejdspartnere og udvikle originale ideer, som forhåbentlig kan blive realiseret på den ene eller anden måde. Vores mål er ikke at lave en konkurrence om støttepenge - det er at samle kreative kræfter omkring udvikling."

Tupilak