Producerklassen 0913 – Del 1

PORTRÆT. Til sommer tager seks nyuddannede producere afgang fra Den Danske Filmskole. Som noget særligt for årgangen ved de allerede, hvor de skal arbejde efter tiden på Filmskolen. Anden del af portrætterne kommer torsdag.

Igennem de sidste fire år har seks producerelever på Den Danske Filmskole blandt andet produceret kortfilm, langfilm på 50 minutter, animationsfilm, tv-seriekoncepter og dokumentarfilm. Sammen med skolens øvrige elever udgør Jakob Balslev, Julie Friis Walenciak, Julie Rix Petersen, Julie Waltersdorph Hansen, Lian Yang og Per Damgaard Hansen årgang 0913. Til sommer forlader de Filmskolens trygge rammer for at stå på egne ben. Fælles for de seks producere er, at de allerede inden sidste hånd er lagt på afgangsfilmene ved, hvor de skal slå deres folder efter tiden på skolebænken.

"For vores klasse gælder det, at vi har taget meget ansvar for planlægningen af vores undervisningsforløb, så det har været helt naturligt for os at være proaktive og på et tidligt tidspunkt tage stilling til, hvad vi skal lave fremover", siger Jakob Balslev. Han har siden november sidste år vidst, at han efter afgangen fra Filmskolen skal arbejde på Zentropa.

Fokus på fremtiden

Producerklassen årgang 0913 er den første årgang på Den Danske Filmskole, der har fået lov at producere film i et længere format end de tidligere 30 minutter. Det, er de nyuddannede producere enige om, har haft stor betydning.

"Vi har undervejs produceret, det skolen kalder, 'langfilm' af 50 minutters længde, og det forløb har været med til at forme os og gøre os mere modne. Det har betydet, at afgangsfilmen føles som en mindre mundfuld, end jeg kan forestille mig, den har været for tidligere årgange", siger Julie Friis Walenciak, der ligesom Jakob Balslev og Julie Rix Petersen har fået job på Zentropa efter filmskoletiden.

Årgang 0913 har regnet ud, at de har produceret 30 % mere film, end årgangen før. Det har taget presset af afgangsfilmen og givet større overskud til at tænke på livet efter Filmskolen. Under produktionen af "langfilmene" blev der skabt nogle kreative konstellationer, som er gået igen i produktionen af afgangsfilmene, og det har givet en god ro og et fundament til at kunne fokusere på fremtiden.

En generations stemme

Producerne på årgang 0913 har lige meget lyst til at arbejde med fiktions-, animations- og dokumentarfilm i fremtiden. Men lige nu har de alle lyst til fortsat at prøve kræfter med det lange format og udvikle de samarbejdsrelationer, der blev skabt på Filmskolen. Julie Waltersdorph og Per Damgaard Hansen har skabt deres eget produktionsselskab, Masterplan Pictures, med missionen at give deres generation af filmskabere en stemme.

Også Lian Yang, som er født i Kina og taler kinesisk, er i fuld gang med at stable sine egne projekter på benene. Han vil gerne skabe et bånd mellem den danske og den kinesiske filmbranche: "Jeg har undersøgt det kinesiske filmmarked og ser et behov for kvalitetsfilm og for at fortælle gode historier. Det vil jeg gerne arbejde videre med."


Jakob Balslev

Jakob-Balslev 

Hvilke afgangsfilm har du produceret?

  • "Escort", instruktør Jonas Grum
  • "Spidse albuer, blødende knæ", instruktør Karoline Lyngbye
  • "Prinsessen & Frøen", instruktør Petter Madegård

Hvad skal du lave efter Filmskolen?

Efter Filmskolen starter jeg som producer på Zentropa og hopper direkte ind i producer Louise Vesths godstog af igangværende film- og tv-serie-produktioner, imens jeg så småt skal løbe mine egne projekter i gang ved siden af. På Zentropa fortsætter jeg desuden samarbejdet med Julie Friis Walenciak fra min producerklasse, som jeg har produceret mine to fiktionsafgangsfilm sammen med. Blandt de projekter, jeg tager med mig fra Filmskolen er et spillefilmsprojekt med instruktøren Jonas Grum og animationskonceptet Cinema dell’Arte, som jeg sammen med instruktøren Petter Madegård har fået støtte til fra New Danish Screen.

Hvad har du især lært i din filmskoletid?

Efter at have produceret film uafbrudt i fire år, er jeg blevet meget bevidst om hvilke projekter og mennesker, der passer godt til mig og mine evner, og jeg har fået en klarhed over, hvad jeg selv kan, og hvorfor jeg laver det, jeg gør. Filmskolen har åbnet mine øjne for at afprøve og eksperimentere med lidt mere skæve formater og koncepter og altid søge at udfordre og sparke lidt til den sædvanlige måde at gøre tingene på.

Hvad glæder du dig til?

Jeg glæder mig meget til at føle, at mine beslutninger har konsekvenser uden for Filmskolens vægge og gå planken ud med mine projekter uden skolens sikkerhedsnet under mig. Jeg glæder mig til at forsøge at lave film, som når så langt ud, at jeg måske kan give en oplevelse til nogen, jeg slet ikke kender. Og jeg glæder mig til at følge, hvordan mine filmskolekammerater klarer sig ude i den virkelige verden og håber, at vi kan bevare vores sammenhold, så vi kan udfordre alle de gamle rotter.


Julie Rix Petersen

Julie-Rix-Petersen

Hvilke afgangsfilm har du produceret?

  • "Flokken", instruktør Klas Marklund
  • "Mamma är Gud", instruktør Maria Bäck
  • "Dreng", instruktør Julie Bezerra Madsen
  • "Hakoili – Girl in a Box", instruktør Maremi Watanabe

Hvad skal du lave efter Filmskolen?

I vores obligatoriske praktikforløb på 6. semester var jeg på Zentropa, hvor jeg efterfølgende er blevet ansat. Først i en fleksibel deltidsstilling og fra juni 2013 i en fuldtidsstilling. Her indgår jeg i et samarbejde med Marie Gade og Peter Aalbæk Jensen, hvor vi blandt andet udvikler på en del nye projekter. Jeg betragter dette job som en oplagt mulighed for at blive en del af en erfaren og succesfuld arbejdsplads. 

Hvad har du især lært i din filmskoletid?

I løbet af de fire filmskoleår er vi blevet kastet gennem et hav af film og kreative samarbejder. Det har givet mig en mulighed for at afprøve mig selv som producer og leder. På filmskolen er jeg blevet skilt ad og samlet på ny. Det har hjulpet mig til at få klart defineret, at de projekter, jeg ønsker at være med til at skabe, på sin særlige måde skal forholde sig til mennesker og den samtid, vi lever i.

Hvad glæder du dig til?

Jeg tilhører nok den første generation af filmskabere, der kun mindes succes omkring dansk film, som barn af 80'ernes fantastiske børne- og ungdomsfilm og dogmebølgen som teenager. Jeg har lært meget af de danske filmsucceser, men glæder mig til fortsat at stille spørgsmål til filmfortællingen og produktionsmetoden og ikke mindst til at udfordre den generation, der har sat sig sikkert på toppen.


Julie Waltersdorph

Julie-Waltersdorph-Hansen

Hvilke afgangsfilm har du produceret?

  • "En Maler", instruktør Hlynur Pálmason
  • "2.7", instruktør Cille Hannibal
  • "Velsignet være dette sted", instruktør Carl Olsson
  • "Natfødt", instruktør Troels Hugo Cederholm

Hvad skal du lave efter Filmskolen?

Siden jeg begyndte at arbejde i filmbranchen har jeg drømt om at starte eget selskab. Et selskab hvis eksistensgrundlag var at give den generation af filmskabere jeg 'voksede' op med en stemme. Det selskab er nu skabt, navnet er Masterplan Pictures, og vi er to CEO's. Per Damgaard Hansen er gået fra at være klassekammerat til at være 'partner in crime'. Sammen udvikler vi samarbejder fra vores tid på filmskolen både fra fiktion, dokumentar og animation.

Hvad har du især lært i din filmskoletid?

Alt hvad jeg troede, jeg vidste, om den 'rigtige' måde at producere på, er blevet vendt på hovedet, skudt ned fra siden og bygget op igen, kun for at vise sig fra en helt anden side. Abstrakt? Ja, for det er dét. Abstrakt og nuanceret. Og det har jeg lært: Der er ingen entydig måde at agere på som producer eller ved at lave film.

Hvad glæder du dig til?

Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud på den anden side. I den rigtige verden, med alt det jeg har lært på Filmskolen. Jeg glæder mig til at lave film igen med mine afgangshold. Jeg glæder mig til at gå udover Danmarks grænser for at lave koproduktioner. Hvad jeg glæder mig mest til? At se mine film i biografen med et publikum. Shit, jeg glæder mig!


Anden dele af interviewene kommer torsdag, hvor der vil være interviews med Julie Friis Walenciak, Per Damgaard Hansen og Lian Yang.

Tags: