En stille krise

INTERVIEW. Andreas Koefoeds IDFA-aktuelle "Pig Country" skildrer livet for en dybt forgældet dansk landmand. Den danske dokumentarist har på tre år haft fire film med på den hollandske filmfestival.

Danmark er et landbrugsland og har været det de seneste 6000 år. Over tre generationer har landbruget gennemgået en radikal industrialisering, hvor alt er blevet sat i system og effektiviseret ned i mindste detalje. Med sit portræt af den trængte svinefarmer Jacob har Andreas Koefoed skabt et dokument, der kan ende med at blive et af de sidste kapitler af dansk landbohistorie.

I "Pig Country" møder vi Jacob. Han er 29 år og svinefarmer som sin far og bedstefar. Han driver tre gårde og har store landarealer. Han sender store mængder svin til slagtning hver uge … og han skylder 48 millioner kroner i banken – langt mere end alle hans aktiver er værd.

Fakta

Andreas Koefoed er jury-medlem i the IDFA Competition for Student Documentary 2010.

Andreas Koedfoed og Christian Bonke pitcher et projekt på IDFA Forum om en legendarisk ukrainsk ballroomdanser, der igennem de sidste tre år har arbejdet hårdt, for at komme tilbage på toppen. Personlige kriser, kærligheden og skader har gjort vejen lang og humplet.

Landbruget i Danmark er under forandring. De mellemstore landbrug er ved at forsvinde, så der kun vil være de kæmpestore industrilandbrug og så de gourmetagtige niche-ting tilbage. Landbrug som Jacobs, der ligger i mellemgruppen, vil enten lukke eller blive opkøbt af noget større.

Familiens skæbne på sine skuldrer

"Det der fascinerede, var historien en ung landmand, der prøver at udvikle sin familiegård, men i stedet havner i situation, der truer hele sin familie på levebrødet," fortæller Andreas Koefoed.

For Jacob står der meget på spil. Han har ikke bare ansvaret for sin egen skæbne men for ca. 20 personer fra hans nærmeste familie, der alle har deres bedrift i forbindelse med hans gårde. Går han konkurs, river det levegrundlaget væk under dem alle.

"Jacob har været nytænkende og visionær, men også uheldig at investere i ny jord og nye gårde på det forkerte tidspunkt. Med den finansielle krise, faldende grund- og huspriser står han med en kæmpegæld, som han aldrig nogen sinde kommer til at kunne betale tilbage. Han kan egentlig ikke gøre så meget, for situationen er ikke i hans hænder længere. Han kan blot håbe på, at banken vil give ham lidt ekstra levetid, samtidig med at han så kan prøve at berolige sin familie."

Framegrab from Pig Country

De finere nuancer

"Pig Country" skildrer mange danske landmænds virkelighed anno 2010. For at skabe en hel og afrundet filmisk fortælling, har Andreas Koefoed benyttet fortællekneb fra fiktionens verden.

"Jeg prøvede at forestille mig, hvordan en naturlig historie ville udspille sig og konstruerede dermed nogle gode scener på forhånd. Hvordan fortæller man, at Jacob er i krise? Hvilke scener kan vise, at han prøver at løse det? Hvilke scener kan vi bruge til at vise, om det lykkes? Vi skulle have scener med bankfolkene, med hans revisor, med hans familie, og scener fra stalden. Og så er der selvfølgelig de stærke scener, der bare opstår, når man er til stede – som hvor Jacob må aflive en gris."

Ventetiden og den manglende magt over sin skæbne er kernen i "Pig country". Men netop derfor stod Koefoed med nogle store udfordringer, da han ville fortælle Jacobs historie.

"Jacob er under ekstrem belastning, men han er typen, som ikke sætter ord på det, når han har det svært. Det hele skal aflæses i bitte små ansigtstræk. På landet går man mere stille med dørene end i København. Det var en klar udfordring. De kommer nærmest ikke nogle med følelsesmæssige udbrud, så jeg var bange for, at det hele ville blive for underspillet."

Dertil kommer, at historien ikke har en ydre motor eller en naturlig fremdrift. Jacob kan ikke bare arbejde ekstra hårdt og sælge nogle flere grise. Han har et problem, han ikke kan selv løse.

"Vi har arbejdet meget med sindbilleder – scener hvor Jacobs indre uro kommer mere til syne som for eksempel i en mareridtsscene eller i scener, hvor Jacob bare stirrer ud over sine marker og stalde. Netop her har vi mulighed for at komme tæt på og få fat i nuancerne i Jacobs karakter og få skabt en intimitet," siger Andreas Koefoed.

Landbolivets endeligt

Andreas Koefoed har været fast deltager de seneste år på IDFA, med nu i alt fire film. Tidligere har hans film behandlet alt fra korsang, vandpibekultur og alvorlig sygdom. I år deltager Koefoed med et portræt af et truet landbrug, der uden politisk indgriben eller et pludseligt økonomisk opsving risikerer at falde helt sammen.

"Det er det, jeg synes er underligt: Jacob har indrettet det hele så effektivt som muligt. Han producerer nærmest ene mand flere hundrede slagtesvin om ugen, og alligevel kan han ikke tjene penge på det, fordi vilkårene i landbruget er så vanskelige. Nærmest ingen landmænd har lyst til at stå frem og sige, at deres gård kører med underskud. Det er et kæmpe tabu, selv om det gælder for næsten alle sammen," konstaterer Andreas Koefoed.